
Publisert: 18. mai 2017
Det er håpløst når lokale myndigheter og kommuner ikke sørger for at det stilles strengere krav om å bruke biogass i kollektivtransporten, mener Avfall Norge.
Stortinget og regjeringen har denne våren brukt mye energi på å legge til rette for økt produksjon av biogass. Da er det håpløst når lokale myndigheter og kommuner ikke sørger for at det stilles strengere krav om å bruke biogass i kollektivtransporten. Undergravingen er med å true hele satsningen på biogass som Stortinget har vedtatt.
Kraftsalven kommer fra Avfall Norges administrerende direktør Nancy Strand. Avfalls- og gjenvinningsbransjen har gjennom mange år satset på biogassproduksjon fra matavfall, i samarbeid med andre næringer som leverer biologisk avfall, så som landbruk og fiske. Nå fortviler bransjeorganisasjonen over det som oppfattes som uklare og undergravende signaler fra lokale bestillere i kollektivtransporten.
– Nå er situasjonen så alvorlig at planer om å produsere drivstoff av biogassen på VEAS, Norges største biogassanlegg for kloakkslam fra Oslo, Bærum og Asker, blir utsatt, sier Nancy Strand.
Årsaken til situasjonen er at importert biodiesel utkonkurrerer biogass på flere store, lokale bussanbud. I følge NRK 10. juni, bestemte Ruter nylig at 250 busser på Romerike skal gå på biodiesel importert fra utlandet, istedenfor mer klimavennlig og lokalt produsert biogass. Det samme har også skjedd flere steder i landet.
- Oslo og Akershus har investert i flere biogassanlegg som skal omdanne matavfall til bærekraftig drivstoff for busser. Dette ført til økning renovasjonsgebyret vi alle betaler. Når det viser seg at kommunens og fylkeskommunens eget busselskap bevisst velger bort drivstoffet er det ikke bare dårlig for klima og utviklingen av lokalprodusert, bærekraftig drivstoff. Det er også et spark til dem som betaler regningen; innbyggerne, fortsetter Nancy Strand.
Avfall Norge registrerer at eierne av Ruter, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, har bedt om redegjørelse fra selskapet for å få svar på hvordan de ulike drivstofftypene og teknologiene vektes i anskaffelsesprosesser. Dersom Stortingets og regjeringens ambisjoner på dette området skal lykkes, haster det med en avklaring. Når store aktører som Ruter velger bort biogass, stopper også investeringene i ny produksjon. Og den gassen som produseres risikerer å gå til spille - alt stikk i strid med hva Stortinget har vedtatt.
- Det som har skjedd her viser at det ikke er sammenheng mellom liv og lære i Ruter. Her må offentlige anbud på kollektivtransport få tydelige signaler om å følge føringene fra Stortinget og Nasjonal transportplan om å prioritere biogass framfor annet biodrivstoff. Dette er det fullt mulig få til med dagens regelverk for offentlige anskaffelser, avslutter Nancy Strand.
Se også Bærekraft og klimanytte for norskprodusert biogass (Avfall Norge: 2017)
Biogass gir "dobbel klimanytte" fordi
Publisert: 18. mai 2017
Publisert: 8. november 2016
Publisert: 2. februar 2018