Siste nytt
Den første filamentbatchen ble produsert og blir levert i uke 27. De er klare for testperioden.
Problematikk
Plastavfall i havet, og særlig maritime tauverk er et økende problem. I tillegg har maritime tauverk en høy varmebestandighet, og er derfor vanskelig å forbrenne. Ved å finne løsninger for å resirkulere maritime tauverk, vil det kunne være med å løse denne problematikken.
3D-printing er blitt mer og mer populært, og filamentmarkedet økende vekst. PLA er det mest brukte plasttypen i 3D-printing. I dag kan ikke PLA resirkuleres, har lav holdbarhet og lav vannmotstand.
Ved å bruke maritime tauverk i 3D-printing, kan man erstatte PLA og bidra til den sirkulære økonomien.
Kan maritimt tauverk resirkuleres?
Maritime tauverk består av PE- og PP-blanding og er homogent, og vil derfor holde bra på kvaliteten ved resirkulering. I tillegg har denne plasten mulighet til å fungere godt til 3D-printing på grunn av lave vannadsorpsjonen. Men i dagens normale avfallsstrømmer, vil ikke denne typen plast bli resirkulert, og man er avhengig av å utsortere plasten. NORPEC resirkulerer PE og PP plast, ved utsortering kan 3D-utskrift bli sirkulær. Wecycle vil lage 3D plasT med 100% resirkulert plast fra maritimt tauverk.
Wecycle har flere samarbeidspartnere for å gjennomføre prosjektet. Det er Bitraf, Norsk3dservice, Colofabb, Add:north, NORPEC og NMBU.
Prosjektets formål:
- Teste og tilby et resirkulert alternativ til 3D printing
- Utnytte det fulle potensialet av resirkulert tauverk
- Stimulere samarbeidet mellom aktørene
I tillegg skal de gjennomføre en livsløpsanalyse for å sammenligne miljøpåvirkningen av flere produksjonsalternativer og avfalls håndteringer.