Praktisk informasjon
Scandic Sjølyst, Oslo
kr. 7900,- eks mva. medlem
kr. 8900,- eks mva. ikke medlem
Vedlagt finner dere godkjente presentasjoner fra
Gjenvinningsseminaret
Digitaliseringsseminaret
Industri 4.0 og avfallsbransjen - Toralf Igesund , BIR
Digital strategi og kompetanse. Hvordan digitalisere organisasjonen? - Ruben Nøttveit , PWC
Digitalisering i praksis - ReMidt - Torbjørn Evjen Kvalitet og utviklingsleder, ReMidt IKS
Digitalisering og verdien av data - Mikal Kvamsdal , Abelia
Tjenestedesign i digitaliseringen - Tone Dalen , REG
Ønsker du presentasjonene fra Digitalt veikart 2.0? Ta kontakt med Nancy Strand.
Kommunikasjonsseminaret
Innsikt på vaner og handlinger med Response Analyse v/ Anita Lynne
App som løsning for bedre sortering med IOK Waste Management v/ Katleen Mertens,
Ta kontroll på ditt content med Oslo Kommune REG v/ Klaus Sandvik og Andreas Haslegaard
Kundereisen m/ Caroline Myre Strømme i Netlife
Ny ryddeportal v/ Senter for oljevern og marint miljø (SOMM)
Velkommen til Digitaliseringuka 3. - 5. mars 2020!
Vi samler tre av våre klassiske seminarer* til tre sammenhengende dager, med ulik faglig vinkling og avgrensning på digitalisering.
Vi har satt sammen deltakerpakker så du kan velge hvilke dager du ønsker å delta på, og om du vil bli med på middag tirsdag og/eller onsdag. Se muligheter og priser lenger ned og i påmeldingen og husk å huk av på hva du skal delta på. Hele arrangementet finner sted på Sjølyst, Skøyen.
Dette er dagene med tema:
Dag 1: Råvarekvalitet og digitalisering i avfallsinnsamlingen. Hvordan kan digitalisering bidra til å nå materialgjenvinningsmålene?
Dag 2: Hvordan digitalisere ? Hva skal til og hvordan kan bransjen og aktørene digitalisere
Dag 3: Digitalisering for bedre kommunikasjon
Du kan bli med på hele seminaret samlet eller velge deg ut dager.
*Gjenvinningsseminaret, Digitaliseringsseminaret og Kommunikasjonsseminaret.
BLI MED PÅ ALLE TRE DAGENE, TO DAGER ELLER EN DAG:
Deltakelse en dag: 4900 NOK (ordinær), 3900 NOK (medlem) - eks middag
Deltakelse to dager: 6500 NOK (ordinær), 5900 NOK (medlem) - eks middag
Deltakelse alle dager: 8900 NOK (ordinær), 7900 NOK (medlem) - eks middag
Middag per dag er 600 NOK
For bestilling av hotellrom bruk bookingkode: BAVF020320 – bruk følgende link
Deltakerliste for Gjenvinningseminaret, Digitaliseringsseminaret og Kommunikasjonsseminaret pr 28.02. (Ps: kun deltakere som har godkjent oppføring står på listen i henhold til GDPR)
Tirsdag 3. mars
10.00–10.15
Åpning Digitaliseringsuka og Gjenvinningsseminaret 2020
10.15–11.00
Technologies, tools and strategies for optimized material recycling
Shared learning: Technology enabling "pay-as-you-throw" and other tools for continuous improvement. Context: The Netherlands, togerther with the Flanders region, is in the forefront in Europe, also driving the regulation for material recycling. Implementing innovative strategies and technologies over a long period of time, has led Circulus-Berkel to the point where a zero waste ambition is now being launched.
11.00–11.30
Forskningsprosjektet Innovativ Avfallslogistikk : Utvikling av et digitalt verktøy for å beregne transport kostnader og miljøavtrykk ved ulike innsamlingsløsninger
Innovativ Avfallslogsistikk er et FOU og innovasjonsprosjekt i offentlig sektor støttet av Forskningsrådet, med VESAR som prosjekteier og BI og Østfoldforskning som forskningspartnere. Målet er et beslutningsverktøy for effektive transporttjenester. Innlegget vil fortelle om prosjektet og status.
11.30–11.45
Pause
11.45–12.15
Moderne avfallsinfrastruktur og datafangst. Hvordan påvirke brukeradferd, materialkvalitet og optimalisering av logistikk?
Moderne avfallsinfrastruktur muliggjør innsamling av mange forskjellige data fra tilgangsstyring og forskjellige sensorer. Hvordan tilrettelegge for bruken av data til å påvirke brukeradferd, sikre materialkvalitet og optimalisere drift og logistikk.
12.15–12.45
Tjenesteutvikling basert på sporing i innsamlingslogistikken
Reen.com er et nytt digitalt selskap, som er eiet av fire teknologiselskaper, i tillegg til Norsk Gjenvinning. Sammen har de ambisjoner om å strømlinjeforme avfallsbransjen
12.45–13.45
Lunsj
13.45–14.15
Teknologifronten på RFID. Hvordan har RFID utviklet seg, og hvilke anvendelsesmuligheter finnes idag?
14.15–15.00
Kan adgangskontroll og nøkkelknipper erstattes med en digital løsning? Erfaringer fra innføring
15.00–15.30
Dynamisk tømming med sensorer i beholdere - hva er hindringene og mulighetene?
Fretex satser på nivåmålere i sine containere som tillater de å hente mest mulig tekstiler på minst mulig km, og som reduserer antallet tømminger og kostnader. På seminaret får vi vite hvordan.
15.30–15.50
Pause
15.50–16.20
Bildegjenkjenning og maskinlæring sikrer bedre data i innsamlingen i Oslo
16.20–16.50
Kan kunstig intelligens i sorteringen øke kvalitet i produksjonen?
Erfaring etter ett år med verdens første heldigitale sorteringslinje
16.50–17.20
Nye teknologier på trappene for sortering/ gjenvinning
17.20–17.50
REIt, digitalisering i avfallsbransjen i midt Norge
Ifm dannelsen av ReMidt er det gjort et arbeid med forenkling og automatisering, data fra flere kilder m.m. Innlegget tar for seg relevante tema som infrastruktur, integrasjon, finansiering gjennom innovasjonsmidler og integrasjonsplattformer
19.00–21.00
Middag
Onsdag 4. mars
09.00–09.15
Åpning Digitaliseringsseminaret 2020
Hvordan utnytte mulighetene digitalisering gir ?
Andre Tangen skal veilede oss igjennom dagen
09.15–09.45
Industri 4.0 og avfallsbransjen
ISWAs studie av Industri 4.0 viser vei for utviklingen for avfallsbransjen
09.45–10.15
Kan vi konkurrere med "søppeldata"?
10.15–10.45
Digital strategi og kompetanse. Hvordan digitalisere organisasjonen?
PWCviser vei for digitaliseirng av organisasjonen
10.45–11.00
Pause
11.00–12.00
Lansering av Avfall Norges veikart for digitalisering
12.00–13.00
Lunsj
13.00–13.30
Byggebransjens digitale veikart
BNL har på vegne av byggebransjen laget et veikart for hele bransjen. Vi får presentert jobben med å utvikle dette vekartet og kan se overføringsverdi for vår bransje
13.30–13.50
Digitalisering i praksis - Avfall Sør
13.50–14.10
Digitalisering i praksis - ReMidt
14.10–14.30
Gruppe arbeid - hvordan digitalisere organisasjonen ?
Hvordan skal dette gjøres og hvor skal vi starte?
14.30–14.50
Pause
14.50–15.20
Digitalisering og verdien av data
15.20–15.50
Tjenestedesign i digitaliseringen
15.50–16.00
Oppsummering og avsluttning
19.00–22.00
Middag
Torsdag 5. mars
09.00–09.10
Åpning og innledning til Kommunikasjonseminaret 2020
Hvordan kan digitalisering og harmonisering bidra til å bedre kommunikasjonen ut til innbyggerne? På årets kommunikasjonsseminar, som finner sted under digitaliseringsuka, vil du få en prelansering av den nye merkeordningen for avfall, i tillegg til konkrete caser fra andre bransjer og land på digitalisering og kundereisen.
09.10–09.40
Den nye merkeordningen for avfall v/ Heydays/GOODS
09.40–11.30
Workshop - hvordan kan den nye merkeordningen bli en suksess?
11.30–12.30
Lunsj
12.30–13.00
Innsikt på vaner og handlinger med Response Analyse v/ Anita Lynne
Ved bruk av mobiletnografi observere vanlige folks hverdagsliv gjennomført på deltakernes premisser. Mobiletnografi passer spesielt godt når man vil ha innsikt i brede temaer og vil se vaner og handlinger ”in-real life”.Lurer du på hvordan en slik innsiktsfilm ser ut? Her ser du en liten smakebit av en større innsiktsfilm for temaet miljø. I denne filmen ble deltakerne bedt å svare på spørsmål om miljø og klima, resirkulering og emballasje, reparasjon, klær og forbruk.
13.00–13.30
App som løsning for bedre sortering - besøk fra Belgia
Hvilke incentiver er mest effektive for å få innbyggerne til å sortere bedre og produsere mindre avfall?
IOK Waste management fra Belgia kommer for å prate om deres recycling app. På denne appen kan man blant annet se hvor mye avfall som er samlet inn i din husstand. I tillegg kan man sammenligne seg med andre familiemedlemmer eller husstander, og se utviklingen av mengden avfall over tid.
13.30–13.45
Pause
13.45–14.10
Ta kontroll på ditt content
Hva trengs for å lage effektive og engasjerende kanaler i sosiale medier i 2020?
Renovasjons- og gjenvinningsetaten deler sine beste tips!
14.10–14.40
Kundereisen m/ Caroline Myre Strømme i Netlife
Caroline Myre Strømme er en erfaren tjenestedesigner i Netlife Design. Hun har kartlagt utallige kundereiser for ulike tjenester og produkter. Slik har hun funnet frem til det brukeren egentlig sliter med og hva man bør prioritere å fikse først. Caroline trives best med å kartlegge komplekse løsninger og er opptatt av å brukersentrere løsningene slik at de er mer intuitive, effektive og brukervennlige. Hun vil dele hva du bør tenke på når du kartlegger kundereisen, hvordan du gjør det og metodikken bak samt dele fra et prosjekt hun nylig har gjennomført.
14.40–15.00
Ny felles chatboot i bransjen?
Jan Arild Svello fra Kindly kommer for å vise hvordan man kan bruke chatbot i avfall- og gjenvinningsbransjen.
I tillegg vil LOOP lanserer et forslag til et felles bransjeprosjekt.
15.00–15.20
Ny ryddeportal v/ Senter for oljevern og marint miljø (SOMM)
Avfall Norge har jobbet tett sammen med SOMM og Hold Norge Rent for å sikre at det nye verktøyet skal kunne gjøre arbeidet med mottak av marint avfall enklere, med større verdi for avfallsbransjen. SOMM presenterer hvordan det nye verktøyet skal se ut.
15.20–15.30
Oppsummering og avslutning
Nancy Strand
Nancy Strand er seniorrådgiver i Avfall Norge og jobber med flere fagområder. Hun er særlig engasjert i å styrke bransjens kompetanse gjennom forskning, utvikling og innovasjon, og ikke minst rekruttere nyutdannede gjennom REdu-programmet. Nancy representerer Avfall Norge i styret i ISWA, International Solid Waste Association. Hun er utdannet innen ressursforvaltning og økonomi og har jobbet med avfall, gjenvinning og miljøspørsmål i en årrekke.
Michiel Westerhoff
Eirill Bø
Eirill Bø har 40 års erfaring med undervisning, forskning og rådgivningen innen logistikk og transport faget. De siste årene har mye av forskningen dreiet seg om logistikken rundt avfallsinnhenting.
Bjørn Erik Rui
Per Heiberg-Andersen
Thomas Mørch
Morten Skinnarmo
Morten er utdannet Sivilmarkedsfører og har en Executive Master of Management, Digital kommunikasjonsledelse fra BI.
Ellen Halaas
Seksjonsleder i seksjon for tjenesteutvikling i Utviklingsavdelingen
Ellen har jobbet med miljørelaterte problemstillinger siden 1995, som spenner fra fagområder som forurenset jord, miljøanalyser, avfallshåndtering, deponier (metangass utslipp, risikovurderinger), lovverk og forskrifter. Hun har erfaring fra miljøprosjekter i Forsvaret, som miljørådgiver i et konsulentselskap, fagrådgiver i Avfall Norge, og nå som seksjonssjef i Renovasjonsetaten i Oslo kommune.
Frode Nilsen
Ståle Roness
Jørgen S. Almankaas
Jørgen er Sivilingeniør fra NTNU og jobber med produkt- og tjenesteutvikling i Renovasjons- og gjennvinningsetaten i Oslo kommune. Han arbeider nå bla. med sensorikk, bildegjenkjenning og maskinlæring for å utforske hvordan dette kan brukes i renovasjonsbransjen.
Adis Cengic
Parallell 17. juni: Digitalisering som suksessfaktor for materialgjenvinning
Adis Cengic i Norsk Gjenvinning brenner for å realisere potensialet i mennesker og prosesser på en bærekraftig måte. «Å tenke heile verdikjeden i einkvar produkt og prosess er kanskje den viktigaste forutsettningen for å lykkes med sirkulær økonomi. Digitalisering er det i universale språket som får alle ledd i ein verdikjede til å snakke saman og optimalisere prosessene ift kvarandre» Adis Cengic jobber som fabrikksjef og produksjonssystem-ansvarlig hos Norsk Gjenvinning. Han har fagbrev i elektronikk, er utdannet datatekniker fra Bergen Tekniske Fagskole, Brannkonstabel fra Norges Brannskole og har en ingeniørgrad fra universitet Glamorgan i Wales. Adis er lidenskapelig opptatt av å utnytte ressurser og teknologi optimalt, og er opptatt av å bygge vinnerteam som sammen skaper 100% god stemning.
Oliver Lambertz
Torbjørn Evjen
Andre Tangen
Toralf Igesund
Toralf Igesund er utdannet sivilingeniør i miljøteknikk fra NTNU. Han har jobbet i BIR i 30 år, blant annet med planlegging, offentlig avfallshåndtering, forskning og innovasjon.
Øystein Tomassen
Sveinung Einan
Ruben Nøttveit
Ola Holm
Christian Teigland
Jon Karlsen
Trond A. Johansen
Mikal Kvamsdal
Tone Dalen
Tone Dalen har lang og bred arbeidserfaring fra kommersiell-, ideell- og offentlig sektor hvor hun har jobbet med bistand, helse og miljø i ulike roller. Hun har god kunnskap om bærekraftig utvikling og innovasjonsprosesser. Fagområdene hennes er tjenestedesign, forretningsdesign og kommunikasjon. Hun jobber for tiden som seniorkonsulent i teknologi- og designselskapet, Bouvet. Før hun begynte i Bouvet, jobbet hun fem år i Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo. https://www.linkedin.com/in/tone-dalen-602b04/
Cecilie Lind
Cecilie er daglig leder i Handelens Miljøfond, der hun jobber for å redusere plastforurensning og fremme sirkulær økonomi. Hun har lang erfaring fra gjenvinningsbransjen og arbeid med sirkulærøkonomi. Der i blant styring av prosjekter som styrker samarbeid på tvers av sektorer og mellom næringsliv og miljøorganisasjoner for å redusere miljøpåvirkning og optimalisere ressursutnyttelse. Handelens Miljøfond ble stiftet i 2017, og ble etablert som et alternativ til en statlig avgift fordi handelsbransjen og Klima- og miljødepartementet ble enige om at handelen selv tar ansvar for at det tas betalt for plastbæreposene i henhold til EUs plastposedirektiv. Det var Virke Handel, NHO Service og Handel og Dagligvarehandelens Miljøforum som etablerte Handelens Miljøfond for å sikre at midlene som samles inn øremerkes til å redusere miljøutfordringene knyttet til plast.