Rammedirektivet om avfall - hva skjer? (oppdateres)

Som mange kjenner til så ble forslag til revidert rammedirektiv om avfall lagt frem av Europakommisjonen sommeren 2023. I etterkant av det har Europaparlamentet fattet sin posisjon. Politisk enighet er oppnådd i trilogforhandlinger og det arbeides nå med å ferdigstille ny lovtekst. Hva betyr dette, og hva er det egentlig det har blitt enighet rundt? Under kommer en liten oppsummering av prosessen.

Av: Marie Hesselberg Simonsen | Publisert: 17. oktober 2024

Kommisjonens forslag - sommer 2023


Bakgrunnen for en målrettet revidering av rammedirektivet, der tekstiler og matavfall var produktgruppene som ble lagt under lupen, er at disse representerer ressursintensive sektorer der mangel på finansiering og teknologi hindrer utviklingen til en sirkulær økonomi.

For tekstiler handler forslaget i all hovedsak om at produsentene skal ha ansvar for det de produserer gjennom hele livsløpet. Dette gjelder også etter at tekstilene har blitt avfall. Produsentansvaret er foreslått innført senest 30 måneder etter ikrafttredelse.

I tillegg til produsentansvar tar forslaget også for seg problemet med ulovlig eksport av tekstilavfall til land som ikke har infrastruktur til å behandle det på en forsvarlig måte. Den nye loven skal klargjøre hva som er avfall og hva som blir ansett som tekstiler for ombruk. Alt som samles inn betraktes i utgangspunktet som avfall. Sortering av innsamlet tekstilavfall må følge et sett kriterier beskrevet i loven.

For matavfall så fastsetter revideringen mål for reduksjon av matavfall som skal nås av medlemslandene innen 2030. Dette innebærer at nasjonene blir pålagt å ta i bruk nødvendige virkemidler for å redusere matavfallet med hhv:

- 10% i matvareindustrien
- 30% (per innbygger) for husholdninger, dagligvare- og serveringsbransjen

Sammenligningsåret for matavfall er 2020. Det er viktig her å poengtere at matavfall inkluderer både nyttbar mat (matsvinn) og ikke-nyttbar mat som skrell, skrall og beinrester. Bakgrunnen for måltallene var at EU skal få framgang mot å nå FNs bærekraftsmål 12.3 om å halvere matavfall per innbygger på verdensbasis innen 2030.

Sirk Norge skrev en lengre oppsummering av forslaget først ble lagt frem av kommisjonen. Den finnes her.
Selve forslaget fra Kommisjonen kan leses her.

Parlamentets forslag - vår 2024


I henhold til normal beslutningsprosedyre blir Kommisjonens forslag lagt frem samtidig til Parlamentet og Rådet. I Parlamentet er det den parlamentariske komiteen "Committee on the Environment, Public Health and Food Safety (ENVI)" som har hatt ansvaret for regelverket. De har gjennomgått Kommisjonen sitt forslag og kommet med egne innspill til endringer. Deres rapport ble stemt over innad i komiteen 14. februar 2024. Rapporten ble så lagt frem for avstemming i plenum i Parlamentet, og ble vedtatt 13. mars. Det heter seg da at Parlamentet har vedtatt sin posisjon. Endringsforslagene som ble vedtatt i Parlamentet kan leses i sin helhet her.

Under følger en oppsummering av noen av de viktigste endringene som blir foreslått fra Parlamentets side våren 2024:

Tekstiler

I Kommisjonen sitt forslag omhandler produsentansvaret "husholdningstekstiler" (household textiles). Parlamentet har fjernet ordet "household", slik at produsentansvaret skal gjelde for tekstiler i sin helhet - så fremst det er listet opp i Anneks IVc.

Innen 31. desember 2024 skal Kommisjonen vedta en underliggende rettsakt der også personlig verneutstyr inngår i produsentansvarsordningen for tekstiler.

Innen 31. desember 2027 skal medlemsland sikre at produsenter av tepper og madrasser som settes på markedet i medlemslandene inngår i en produsentansvarsordning. Dette kan være en annen ordning enn den for tekstiler.

Medlemsland skal sørge for at relevante aktører er involvert i beslutningsprosesser hva gjelder produsentansvarsordningen for tekstiler. Disse aktørene inkluderer: produsenter som setter varer på markedet i medlemsland, produsentansvarsselskaper, private eller offentlige avfallsselskap, lokale myndigheter, ombruksaktører og veldedige organisasjoner.

Tilbydere av digitale plattformer for kjøp av tekstiler direkte fra produsent skal sikre at disse produsentene - så lenge de tilbyr tekstilprodukter listet i Anneks IVc - er registrert i produsentregisteret i landet der produktet tilbys. Det er kun registrerte produsenter som får selge sine produkter via digitale plattformer.

Registeret skal være lett tilgjengelig og gratis for allmenheten på nett.

Ikke senere enn 31. desember 2026 skal Kommisjonen ha gjennomført en evaluering der de ser på muligheten for å etablere en produsentregister som gjelder for hele EU.

Produsentansvarsordningen skal være på plass 18 måneder etter ikrafttredelse av loven. (I Kommisjonens forslag er det 30 måneder.)

Sortering av innsamlede tekstiler skal følge nærhetsprinsippet og prioritere lokal sortering og minimering av miljøpåvirkning grunnet transport.

Medlemsland skal sikre at forsendelser med brukte tekstiler til tredjeland er i samsvar med mottakerlandets nasjonale lovgivning hva gjelder helse, miljø og sikkerhet.

Innen 30. juni 2025 skal Kommisjonen ha gjennomført en evaluering rundt passende mål for reduksjon av tekstilavfall fra 2032. Evalueringen skal inkludere nivåer av innsamlingsgrad, tilrettelegging for ombruk, ombruk og materialgjenvinning, samt utfasing av tekstiler til deponi. Evalueringen skal også inkludere en analyse av nivået på eksport av tekstiler til tredjeland og en utvidelse av produsentansvaret til også å dekke eksporterte tekstiler.

Matavfall

Parlamentet har tatt til orde for at det må vurderes om frukt og grønnsaker som ikke lever opp til EU eller UNECE standarder, men som likevel er trygge å konsumere, bør bli fremmet.

Det bør oppmuntres til innovasjon og utvikling av teknologiske løsninger som kan bidra til reduksjon av matavfall.

Medlemsland skal sikre at økonomiske aktører donerer usolgte matvarer som det fortsatt er trygt for mennesker å konsumere.

Matavfall i matvareindustrien skal reduseres med minst 20% basert på et årlig gjennomsnitt mellom 2020 og 2022 (Kommisjonen foreslo 10% med 2020 som sammenligningsår).

Matavfall fra husholdninger, dagligvare- og serveringsbransjen skal reduseres med minst 40% per innbygger basert på et årlig gjennomsnitt mellom 2020 og 2022 (Kommisjonen foreslo 30% med 2020 som sammenligningsår).

Innen 31. desember 2025 skal Kommisjonen ha gjennomført en evaluering om passende nivåer for mål om reduksjon av matavfall fra produksjonsleddet, inkludert moden mat som ikke blir høstet eller benyttet.

Innen 31. desember 2027 skal Kommisjonen ha gjennomført en evaluering der de ser på muligheten for å øke måltallet for matindustrien fra 20% til 30% og måltallet fra husholdninger, dagligvare- og serveringsbransjen fra 40% til 50%. De nye målene skal være møtt innen 2035.

Andre forslag

Medlemsland oppfordres, der dette er passende, til å benytte seg av sortering av restavfallet før det sendes til forbrenning eller deponi. Dette for å få ut avfall som kan forberedes til ombruk eller materialgjenvinning.

Medlemsland skal sikre tilstrekkelig infrastruktur for separat innsamling av avfall. Det skal være lett tilgjengelig, gjelde alle typer avfall og der det er passende skal antall punkter med separate innsamlingsløsninger økes. Dersom det er behov for å forbedre kommunal avfallsinnsamling i et medlemsland, skal medlemslandet gjøre dette uten unødige forsinkelser.

Innen 31. desember 2026 skal Kommisjonen gjennomføre en evaluering av dette direktivet.

Innen 31. desember 2026 skal Kommisjonen gjennomføre en evaluering av deponidirektivet.

Rådets forslag - sommer 2024

Rådet fattet sin posisjon 17. juni. De tar da utgangspunkt i Kommisjonens forslag. Det er Council configuration on the Environment (ENV), bestående av medlemslandenes miljøministere, som stemte over forslaget. Rådet støtter de opprinnelige reduksjonsmålene for matavfall satt av Kommisjonen på hhv. 10% og 30%. Endringsforslagene som ble vedtatt i Rådet kan leses i sin helhet her.

Under følger en oppsummeringen av noen av de viktigste endringene som blir foreslått fra Rådets side:

Tekstiler

I Kommisjonen sitt forslag omhandler produsentansvaret "husholdningstekstiler" (household textiles). Rådet har endret teksten til "textile, textile-related and footwear products" slik at produsentansvaret skal gjelde for tekstiler i sin helhet - så fremst det er listet opp i Anneks IVc.

Medlemsland kan velge om produsenter av tekstiler også skal dekke kostnadene, enten helt eller delvis, for tekstiler som ender i restavfallet.

Medlemsland kan be produsentansvarsselskaper om også å kreve inn et vederlag fra kommersielle ombruksaktører som selger tekstiler listet opp i Anneks IVc. Disse vederlagene skal være lavere enn hva produsentene betaler.

I tillegg til økomodellering av produsentansvaret basert på Økodesignforordningen kan også medlemsland kreve at vederlaget differensieres med bakgrunn i kriterier som omhandler en produksjonspraksis som fører til overproduksjon og overforbruk, og dernest tekstilavfall.

Innen 31. desember 2028 skal Kommisjonen evaluere om produsentansvarsordningen for tekstiler dekker de faktiske kostnadene, som skissert i regelverket. Dersom evalueringen viser at det ikke er full kostnadsdekning skal Kommisjonen innen to år levere et lovforslag som sikrer dette.

Veldedige organisasjoner som har egne innsamlingspunkter må årlig rapportere til myndighetene hvor mye de har samlet inn og hvor mye som har gått i ulike strømmer. Unntak kan gis til selskaper som ikke eksporterer det de har samlet inn.

Rådet støtter at alle tekstiler som samles inn i utgangspunktet anses som avfall, men de poengterer at tekstiler som leveres direkte til en ombruksaktør, som på stedet kan si at at produktet kan ombrukes, unntas fra denne regelen.

Kommisjonen skal vedta en underliggende rettsakt som omhandler end-of-waste kriterier for tekstiler og lignende produkter.

Innen 31. desember 2028 skal Kommisjonen vurdere å sette mål for avfallsreduksjon, innsamling, tilrettelegging for ombruk og resirkulering av tekstiler. Kommisjonen skal legge frem en rapport til Parlamentet og Rådet, og dersom det er hensiktsmessig, komme med et nytt lovforslag.

Matavfall

Dersom 2020 ikke er et representativt år som utgangspunkt for reduksjonsmålene for matavfall (grunnet pandemi), kan det være mulig for medlemsland å velge 2021, 2022 eller 2023 som referanseår.

For å støtte medlemslandene i å nå reduksjonsmålene skal Kommisjonen utvikle en underliggende rettsakt med en korreksjonsfaktor som kan benyttes dersom man har hatt vekst eller nedgang i turisme i forhold til referanseåret.

For å støtte medlemslandene i å nå reduksjonsmålene skal Kommisjonen utvikle en underliggende rettsakt med en korreksjonsfaktor som kan benyttes dersom man har hatt vekst eller nedgang i produksjon i matvareindustrien i forhold til referanseåret.

Innen 31. desember 2027 skal Kommisjonen se på muligheten for å sette et mål for matsvinn (den spisbare delen av maten).

Kommisjonen skal gjennomføre en studie som ser på tap av mat i produksjonsleddet. Studien skal se på alle de ulike leddene i produksjonskjeden, på graden av tap og bakgrunnen for tapet. Basert på denne undersøkelsen skal Kommisjonen innen 31. desember 2027 fremlegge en rapport til Parlamentet og Rådet, og dersom det er hensiktsmessig, komme med et nytt lovforslag.

Politisk enighet - vår 2025

Parlamentet, Rådet og Kommisjonen hadde første trilogforhandling 22. oktober 2024. Målet med trilogforhandlinger er å komme til enighet om en endelig lovtekst som både Rådet og Parlamentet kan stille seg bak. Enighet ble oppnådd mars 2025, og lovteksten det ble enighet om ble publisert i mars 2025 og kan leses i sin helhet her.

Under følger en oppsummeringen av noe av det viktigste i utkastet til den nye lovteksten:

Tekstiler

Det kommer en ny artikkel i rammedirektivet for avfall om *tekstiler, tekstilrelaterte produkter og fottøy. Det kommer fram av teksten at den nye artikkelen tar særlig sikte på å akselerere utviklingen av separat innsamling, sortering, ombruk og resirkulering av tekstiler, i tråd med EUs strategi for bærekraftige og sirkulære tekstiler. Virkemiddelet som skal benyttes er utvidet produsentansvar med økomodulerte gebyrer.

Medlemsstatene vil måtte sørge for at produsenter av tekstiler* dekker visse kostnader, for eksempel kostnadene for

  • separat innsamling av brukbare tekstiler* og ødelagte tekstiler*

  • å gjennomføre undersøkelser om sammensetningen av blandet kommunalt avfall

  • å gi informasjon om bærekraftig forbruk, forebygging av avfall og ombruk

Medlemsstatene kan imidlertid også beslutte å kreve at produsentene dekker kostnadene for avfall som havner i blandet kommunalt avfall.

Matavfall

Det kommer en ny artikkel i rammedirektivet for avfall om matavfall. Medlemslandene skal iverksette tiltak som omfatter å:

  1. utvikle atferdsendringstiltak
  2. adressere ineffektivitet i funksjonen til matforsyningskjeden
  3. oppmuntre til matdonasjoner
  4. støtte kompetanseutvikling og lette tilgang til finansieringsmuligheter
  5. oppmuntre og fremme innovasjon og teknologiske løsninger som bidrar til å forebygge matsvinn

Medlemsstatene bør dessuten sikre at følgende reduksjonsmål for matavfall nås innen des. 2030:

  • 10 % reduksjon i matavfall i prosessering og produksjon*
  • 30% reduksjon i matavfall per innbygger i detaljhandel, restauranter og husholdninger*

*sammenlignet med mengden som genereres som et årlig gjennomsnitt mellom 2021 og 2023

Veien videre

Neste steg før endelig lovvedtak er eventuelle språklige endringer. Det forventes at endelig lovvedtak etter revisjonen om tekstilavfall og matavfall skal være klar i fjerde kvartal i år (2025).

Kontakt oss

Emilie Rohde Larsen

Rådgiver
Sirk Norge
Ansvar: Avfallsforsk, EU-prosesser, farlig avfall, leder programkomité Årskonferansen
Telefon:  90295458