Direktiv om forbrukeres reparasjonsrett (Right-to-Repair) - endelig vedtatt 30/5-24
Det nye forslaget vil sikre at flere produkter blir reparert, både innenfor garantitiden og etterpå. Forslaget ble lagt frem av EU-kommisjonen 22/3-23. Etter trilogforhandlinger kom Rådet og Europaparlamentet til enighet om endelig tekst 2/2-24. Det fremforhandlede kompromisset ble vedtatt i IMCO-komiteen 22/2-24, i plenum i Europaparlamentet 23/4-24 og i Rådet 30/5-24.
Regelverket ble publisert i EU-tidene 10/7-24 og trer i kraft 30. juli 2024. Direktivet kan leses her.
Økodesignforordning - endelig vedtatt 27/5-24
Økodesignforordningen er et viktig regelverk i arbeidet med en grønn sirkulær økonomi. Det opprinnelige forslaget ble lagt frem av EU-kommisjonen 30/3-22. Etter trilogforhandlinger kom Rådet og Europaparlamentet til enighet om endelig tekst 4/12-23. Det fremforhandlede kompromisset ble vedtatt i ENVI-komiteen 11/1-24, i plenum i Europaparlamentet 23/4-24 og i Rådet 27/5-24.
Regelverket ble publisert i EU-tidene 28/6-24 og trer i kraft 18. juli 2024. Forordningen kan leses her.
Les hva Miljødirektoratet skriver om forordningen her.
Se Avfall Norges webinar om forordningen her.
Kommisjonen hadde er 3 timers informasjonswebinar om forordningen 22. mai. Det kan sees i opptak her.
Grønn klimanøytral industri: nullutslippsteknologi (NZIA) - endelig vedtatt 27/5-24
Det nye forslaget til forordning skal styrke produksjonen av nullutslippsteknologi i EU og fremme en sikker og bærekraftig energiproduksjon. Forslaget ble lagt frem av EU-kommisjonen 16/3-23. Etter trilogforhandlinger kom Rådet og Europaparlamentet til enighet om endelig tekst 6/2-24. Det fremforhandlede kompromisset ble vedtatt i ITRE-komiteen 22/2-24, i plenum i Europaparlamentet 25/4-24 og i Rådet 27/5-24.
Regelverket ble publisert i EU-tidene 28/6-24 og trer i kraft 29. juni 2024. Forordningen kan leses her.
Bygningsenergidirektivet - endelig vedtatt 12/4-24
Det reviderte bygningsenergidirektivet har som mål å forbedre bygningers energiytelser. Revisjonsforslaget ble lagt frem av EU-kommisjonen 15/12-21. Etter trilogforhandlinger kom Rådet og Europaparlamentet til enighet om endelig tekst 7/12-23. Det fremforhandlede kompromisset ble vedtatt i ITRE-komiteen 9/2-24, i plenum i Europaparlamentet 12/3-24 og i Rådet 12/4-24.
Regelverket ble publisert i EU-tidene 8/5-24 og trer i kraft 28. mai 2024. Forordningen kan leses her.
Industriutslippsdirektivet - endelig vedtatt 12/4-24
Industriutslippsdirektivet (IED) regulerer utslipp fra industri gjennom beskrivelser av beste tilgjengelige teknikk (BAT) og bindende utslippsgrenser (BAT-AEL). Revisjonsforslaget ble lagt frem av EU-kommisjonen 5/4-22. Etter trilogforhandlinger kom Rådet og Europaparlamentet til enighet om endelig tekst 29/11-23. Det fremforhandlede kompromisset ble vedtatt i ENVI-komiteen 11/1-24, i plenum i Europaparlamentet 12/3-24 og i Rådet 12/4-24.
Regelverket ble publisert i EU-tidene 15/7-24 og trer i kraft 4. august 2024. Medlemlandene har frem til 1. juli 2026 med å implementere direktivet i nasjonale regelverk. Direktivet kan leses her.
Rapportering av miljødata fra industrianlegg og industriutslippsportalen - endelig vedtatt 12/4-25
Forslaget til ny forordning skal regulere innsamling og rapportering av miljødata fra industrianlegg og etablere en ny industriutslippsportal. Forslaget henger tett sammen med revisjonen av IED. Forslaget ble lagt frem av EU-kommisjonen 5/4-22. Etter trilogforhandlinger kom Rådet og Europaparlamentet til enighet om endelig tekst 29/11-23. Det fremforhandlede kompromisset ble vedtatt i ENVI-komiteen 11/1-24, i plenum i Europaparlamentet 12/3-24 og i Rådet 12/4-24.
Regelverket ble publisert i EU-tidene 2/5-24 og trer i kraft 22. mai 2024. Forordningen kan leses her.
Grensekryssforordningen - endelig vedtatt 25/3-24
Den reviderte grensekryssforordningen setter nye regler for avfallsforsendelser for å sikre mer harmoniserte regler innad i EU. Revisjonsforslaget ble lagt frem av EU-kommisjonen 17/11-21. Etter trilogforhandlinger kom Rådet og Europaparlamentet til enighet om endelig tekst 17/11-23. Det fremforhandlede kompromisset ble vedtatt i ENVI-komiteen 11/1-24, i plenum i Europaparlamentet 27/2-24 og i Rådet 25/3-24.
Regelverket ble publisert i EU-tidene 30/4-24 og trer i kraft 20. mai 2024, men store deler av regelverket vil ikke være gjeldende før 21. mai 2026. Dette er for å gi medlemslandene nok tid til å endre gjeldende prosedyrer og legge til rette for regelverksendringene. Forordningen finnes her.
Miljødirektoratet publiserte en sak om grensekryssforordningen 5/4-24. Den kan leses her.