
Publisert: 15. august 2019
Nye tall fra Miljødirektoratet viser at bruken av flytende biodrivstoff økte med 20 prosent i fjor. Norsk produksjon av biogass med drivstoffkvalitet, som i hovedsak brukes til veitransport i Norge økte med 60%, noe som tilsvarer ca 15% av alt flytende avansert biodrivstoff solgt i fjor.
Salget av flytende biodrivstoff økte med 110 millioner liter fra 2018 til 2019. 40 millioner liter var avansert biodrivstoff, viser nye tall fra Miljødirektoratet.
Biogass er ikke omfattet av omsetningskravet og dermed ikke en del av statistikken til Miljødirektoratet. Likevel har Miljødirektoratet valgt å dele informasjon om produksjon av biogass.
Norsk produksjon av biogass med drivstoffkvalitet, som i hovedsak brukes til veitransport i Norge økte med 60% fra 2018 til 2019, til 334GWh. Dette tilsvarer ca 15% av alt flytende avansert biodrivstoff solgt i fjor. Dette er foreløpige tall, og vil kunne endres noe. Veksten kommer i hovedsak fra Biokraft, som startet full produksjon i 2019. Flere andre anlegg økte også sin produksjon i fjor.
Norsk biogass med drivstoffkvalitet lages i hovedsak av rester og avfall, som for eksempel matavfall, slam og husdyrgjødsel.
Tall fra Miljødirektoratet viser en liten økning i flytende biodrivstoff laget av norsk råstoff, men dette gjelder fortsatt bare rundt 1% av alt flytende biodrivstoff i Norge.
Ettersom den totale mengden flytende biodrivstoff gikk opp i 2019, har også mengden avansert biodrivstoff økt. Den totale økningen er omtrent 40 millioner liter, som tilsier 40 prosent av det totale salget av all biodrivstoff.
- Det er gledelig å se at tallene for avansert biodrivstoff går opp. Det er mye bedre å utnytte avfall og rester enn å konkurrere om råstoff som kunne vært spist av dyr eller mennesker, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet i en pressemelding.
Slakteavfall som ikke kan brukes til dyrefôr og brukt frityrolje er de mest brukte avanserte råstoffene. Bruk av slakteavfall økte mest, og stammer hovedsakelig fra USA.
Avansert biodrivstoff lages i hovedsak av rester og avfall, som for eksempel brukt frityrolje. Vanlig (konvensjonelt) biodrivstoff lages av rapsolje eller andre råstoff som kunne vært brukt som mat eller dyrefôr i stedet. Avansert biodrivstoff regnes derfor som mer bærekraftig.
Kilde: Miljødirektoratet
Det blir årlig rapportert tall for omsetning av flytende biodrivstoff til veitransport til Miljødirektoratet. I fjor var det totalt 7 selskaper som sendte inn sine salgsrapporter. Det norske omsetningskravet pålegger de som selger drivstoff å bruke minst 12 prosent biodrivstoff. I følge Miljødirektoratet utgjorde biodrivstoff omtrent 15 prosent av alt flytende drivstoff som ble brukt til veitransport.
Det mest brukte råstoffet i fjor var raps, deretter slakteavfall som er uegnet til dyrefôr, dernest palmeolje. I følge Miljødirektoratet kommer mesteparten av palmeoljen fra Malaysia og Indonesia, mens rundt 20% kommer fra Mellom- og Sør-Amerika.
Les mer på miljodirektoratet.no
Kilde: Miljødirektoratet
Publisert: 15. august 2019
Publisert: 21. juni 2019
Publisert: 11. juli 2019