
Publisert: 23. april 2019
Avfall Norges renovasjonsbenchmarking (RBM) kartlegger kostnadsbildet, nøkkeltall og forbedringspotensiale i ulike deler av renovasjonstjenesten.
Profesjonell ledelse krever mål. Det innebærer også mulighet for å følge måloppnåelsen, identifisere avvik og ikke minst kartlegge forbedringsmuligheter. Å sammenligne seg med andre virksomheter i kommunal regi, gir meningsfull innsikt i hvordan man presterer.
Avfall Norges renovasjonsbenchmarking (RBM) kartlegger kostnadsbildet, nøkkeltall og forbedringspotensiale i ulike deler av renovasjonstjenesten.
Dette er et unikt tilbud utviklet for kommunale renovasjonsselskap å sammenligne seg med hverandre og lære av de beste i kommunal renovasjon, og neste runde begynner allerede i februar, 2020.
Meld deg på innen 31. januar.
Har virksomheten deltatt tidligere? - bruk påmeldingsskjema for tidligere deltakere
Ønsker virksomheten å delta for første gang? - bruk påmeldingsskjema for nye deltakere
Vil du vite mer? Vi inviterer til gratis informasjonsmøte på Gardermoen 22. januar
Meld deg på ved hjelp av påmeldingsskjema innen 31. januar.
Alle kommunale virksomheter kan være med.
Prisen avgjøres av innbyggertall, eventuelle tilleggstjenester og hvor mange virksomheter som velger å delta. Oppgitte priser forutsetter 15 deltagere.
Benchmarkingen utføres ved at det etableres en teknisk- økonomisk modell av renovasjonsvirksomheten bestående av inndata og et formelapparat. Ved å simulere inndata for alternative renovasjonsløsninger blir det derfor mulig å beregne hvordan ulike endringer i tjenesten vil påvirke prestasjonene.
RBM bidrar til systematisk læring og implementering av de beste renovasjonsløsningene. Den bidrar til et tillitsfullt samarbeid mellom eiere, styre, ledelse og ansatte gjennom felles forståelse for muligheter og utfordringer. Analysen kan også brukes i kommunikasjonsarbeid. Flere har også benyttet RBM til å simulere konsekvensene av nye veivalg, for eksempel endringer i organisering og drift.
RBM benytter både tekniske og økonomiske tall. Vi anbefaler å sette av tid og kapasitet hos en fagperson i selskapet for å sikre riktig inndata. Alle nødvendige inndata fylles inn i skjema av deltageren, med både skriftlig veiledning og mulighet for telefonsupport. Det er også mulig å få datainnsamlingen utført av en konsulent som en tilleggstjeneste. Konsulenthjelpen er obligatorisk for nye deltagere i RBM, for å sikre en konsekvent modell.
RBM løper fra februar til september 2020.
Publisert: 23. april 2019