Étt system i hele Norge
En av de største utfordringene vi møter når vi skal, er at vi har forskjellige kildesorteringssystemer og ulike merker hjemme, på hytta, på jobben og i det offentlige rom. Symbolene og fargene varierer både på avfallsbeholderne og på emballasjen i butikkhyllene.
- Det har lenge vært behov for et mer harmonisert system slik at det blir enklere å sortere riktig, sier administrerende direktør Cecilie Lind
Vil gjøre det enklere å kildesortere
Nå lanserer gjenvinningsbransjen i samarbeid med blant andre Coop, Tine og Orkla et likt system for hele landet og etterhvert Norden. Matvarebutikkene og matvareprodusentene bidrar gjennom å merke varene sine med hvilken avfallsdunk emballasjen skal kastes i. Gjennom lik bruk av merker blir det enklere for forbrukerne å kildesortere riktig.
I følge en undersøkelse gjennomført av Ipsos tror 92% av norske kommuner og kommunale avfallsselskaper at den nye merkeordningen vil gjøre det enklere for innbyggerne å sortere avfallet sitt.
Opplever feilmerking - samarbeid er nøkkelen
Gjenvinningsbransjen har over lengre tid observert emballasje med misvisende merking og emballasje som ikke egner seg for resirkulering. Eksempler på dette er emballasje som er sammensatt av to typer materialer, eksempel kaffeposer som gjerne består av plast på utsiden og aluminium på innsiden.
- Forbrukerne må kunne stole på at emballasje som er merket for resirkulering faktisk blir resirkulert. Gjennom samarbeid med produsentene kan vi i fellesskap sørge for riktig merking, slik at det som sorteres til materialgjenvinning faktisk kan materialgjenvinnes. Derfor er dette prosjektet så viktig, sier Cecilie Lind.
Lik merking i hele Norden - og EU
De norske prosjektdeltagerne har over tid samarbeidet med søsterorganisasjoner i Sverige, Danmark, Finland og Island. Målet er en harmonisert merkeordning i Norden slik at f.eks. produkter som er kjøpt i Sverige, blir kildesortert riktig i Norge.
___________
Les mer om merkeordningen
Fakta
Merkeordning er utarbeidet av LOOP og Avfall Norge i samarbeid med over 50 aktører fra kommuner/renovasjonsselskap, private avfallsselskaper, returselskaper, bransjeorganisasjoner, produsenter og andre interessenter.
Design av symboler og retningslinjer for bruk er utarbeidet i samarbeid med designbyrået Goods.
De nye avfallssymbolene vil være synlige på søppelkasser og ved gjenvinningsanlegg, men også på emballasje og produkter som skal kastes.