Krise! Hva gjør du når ting går skeis?

Avfall Norge samlet kommunikatører i bransjen i Bergen. På agendaen stod krisekommunikasjon.
Av: Sirk Norge | Publisert: 8. mars 2018

50 deltakere var samlet i Bergen for å lære om krisekommunikasjon. Også mer positive ting som budskapsplassering i film, samarbeid og samkjøring foran strandryddedagen hadde plass på programmet.

Når krisen inntreffer

Hans Geelmuyden, ledende senior partner i Geelmuyden Kiese, åpnet med et foredrag om krisekommunikasjon.

Det er nemlig ikke greit å vite hva gjør man skal gjøre når krisen utspiller seg, og Renovasjonsetaten i Oslo gikk grundig gjennom lærdom de tok fra innsamlingsproblemene høsten 2016 og fremover.

Det er umulig å få en fullstendig oversikt over situasjonen, og jakten på riktig informasjon tar tiden til de ansatte som bør bruke tiden sin til å ordne problemet. Det er derfor vanskelig å gå ut med et kontrollert budskap.

Så hva gjør man da?

I en krise må man huske på å:

  • kommunisere prosess, ikke fakta.  
  • alltid sette mennesker først, deretter miljø, og helt til slutt materiell
  • ta vare på de ansatte

Det viktigste budskapet fra foredraget var likevel at gode kommunikasjonslinjer, godt miljø og samhold dannes før en krise, ikke under.

Et forent budskap foran strandryddedagen 2018

NRK presenterte en dokumentar om plast, og målet de har om å mobilisere rekordmange nordmenn til å rydde på strender og i vassdrag i mai.

Dette skal spres i alle kanalene til NRK, og bransjen må være forent slik at rydderne ikke opplever det som vanskelig å levere avfallet de har plukket.

Avfall Norge, MEF, Norsk Industri og KS Bedrift har sammen oppfordret sine medlemmer til  å tilby transport og mottak av marint avfall kostnadsfritt for ryddere i forbindelse med Strandryddedagen 2018.

Les oppfordringen her, og hjelp oss å samordne bransjen.

Budskapsplassering

Sirkel Glass og LOOP gikk gjennom tips til god budskapsplassering. Spillefilmene Askeladden og Norske byggeklosser inneholder budskap om ombruk og gjenvinning, og referer blant annet publikum til å bruke sortere.no.

Bransjens budskap blir godt mottatt, og det er enkelt å sy inn i flere ting. Salen foreslo blant annet byggeprogrammer og matlagingsprogrammer på TV, for å snakke om byggavfall og matsvinn.

Vi gleder oss allerede til neste års seminar.