Mandag 23. november er det “Circular Monday”, en kampanje som skal fremme sirkulær økonomi. Kampanjen skal være et alternativ til Black Friday som mange forbinder med lineær økonomi.
Kampanjen har som utgangspunkt at verden allerede er full av garderober fylt til randen med klær og sko, boder med ubrukte verktøy og store hauger med avfall. Kampanjen ønsker å bidra til at flere tar ansvar for overforbruket og til å gjøre avfall om til ressurser.
Internett har gjort det enklere å leie og kjøpe brukt, det gir oss også kunnskapen om hvordan vi kan gjenbruke og reparere.
Circular Monday tror at fremtiden er sirkulær og vil fremme delingsøkonom i steden for den gamle lineære økonomien.
Over 400 organisasjoner, influensere og selskaper over hele verden har tilsluttet seg kampanjen. Avfall Norge er med på kampanjen sammen med blant annet Tise, Fretex, Too Good to Go, Avfall Sverige mfl.
Synlighet i sosiale medier
Kampanjen ønsker først og fremst å øke oppmerksomhet gjennom å dele bilder i sosiale medier med å bruke hashtaggen #circularmonday
Ombruk
Mange av Avfall Norges medlemmer har egne ombruksbutikker, som er et godt eksempel på sirkulær økonomi. Bransjen har også mange gode historier på sirkulær økonomi som fortjener økt oppmerksomhet.
- Vi oppfordrer våre medlemmer til å dele sine gode eksempler på sirkulær økonomi og gjerne med tanke på de mange flotte tilbudene og tiltakene som gjøres. Her har bransjen mange gode historier å dele, sier Cecilie Lind, administrerende direktør i Avfall Norge
Avfall Norge oppfordrer våre medlemmer til å dele sine gode historier i sosiale medier gjennom hashtaggen #circularmonday
Om Circular Monday
Circular Monday ble etablert i 2017 i Sverige, men tidligere under navnet “White Monday”. Kampanjen skal bidra til å promotere sirkulært forbruk gjennom å gjenbruk, reparasjon og leie.
Les mer på circularmonday.com
Eller sjekk ut @circularmonday på instagram for inspirasjon.