Gjødsel-gjennomslag for Sirk Norge

Norge har fått to nye forskrifter med stor relevans for vår bransje, en revidert gjødselvareforskrift og en helt ny gjødselbrukforskrift. Sirk Norge ga høringsinnspill, og har fått gjennomslag på flere områder.

Av: Jens Måge | Publisert: 10. februar 2025

Norge har hatt et regelverk for å sikre kvalitet og sikkerhet i organiske gjødselvarer siden 2003. Regelverket har vært modent for revisjon i mange år, både med hensyn til strengere krav til urenheter (især plast), og fordi regelverket burde stimulere mer til sirkulær bioøkonomi, hvor vi tar vare på kritiske råmaterialer og næringstoffer (f.eks. fosfor).

I tillegg var det behov for harmonisering med EUs regelverk (Product Fertiliser Regulation) med likestilling av mineralsk og organisk gjødsel. Avrenning av næringssalter til vassdrag og store miljøproblemer i Oslofjorden har gjort behovet for en revisjon enda mer aktuelt de siste årene.

I 2017 ble Sirk Norge (den gang Avfall Norge) bedt om å gi Mattilsynet innspill på regelverket. Sirk Norge foreslo blant annet en forenkling av kvalitetsklassene og lanserte ideen om et “blending mandate” (omsetningpåbud eller innblandingskrav) for organiske og avfallsbaserte gjødselprodukter, noe som senere er blitt omdøpt til et “omsetningskrav for resirkulert fosfor” som ble utredet av Nibio for regjeringen i 2024 og som nå diskuteres videre.

Sirk Norges gjødselinnspill

Formål: Sirk Norge spilte inn at formålet med forskriftene skulle tydeliggjøre betydningen av sirkulær økonomi og ressurseffektivitet som nødvendig for økt selvforsyning av mat, fôr og gjødsel​. Både i gjødselvareforskriften og gjødselbrukforskriftens formålsparagraf står det nå at forskriftene skal stimulere til en mer sirkulær bioøkonomi ved at ressursene i næringsstoffene skal tas bedre vare på.

Fosforhåndtering: Sirk Norge argumenterte for økt gjenvinning av fosfor og etablering av omsetningskrav for resirkulert fosfor​. Regelverket har lagt inn skjerpede krav til fosforbalanse og samtidig mer fleksible fosforgrenser, men mangler virkemidler som kan sikre at kravene nås.

Lagring av organisk gjødsel: Forslaget om å begrense lagringstid på brukerstedet ble justert i endelig forskrift, slik at bakkelagring av avløpsslam og andre eksterne gjødselvarer nå er tillatt i inntil ett år. Dette var i tråd med Sirk Norges og Norsk Vanns innspill om bedre håndtering av biogjødsel og avløpsslam.

Arsen: Vi spilte også inn at grenseverdien for arsen skulle utsettes, eventuelt legges på samme nivå som EUs gjødselregelverk. I forskriften er dette hensyntatt. Nå er det kun krav til at gjødselvarer med råvarer av marint opphav skal analyseres for innhold av arsen. EU har i sitt regelverk en grenseverdi for arsen i gjødsel på 40 mg/kg tørrstoff.

Urenheter: §28 omhandler urenheter og vi støttet innstramming av grenseverdien for tillatt mengde urenheter, spesielt for plast. Grenseverdien er nå halvert til samme verdi som i EUs regelverk, dvs. at mengden plastpartikler større enn 2 millimeter skal være lavere enn 2,5 gram per kilogram tørrstoff, gjeldende fra 1. januar 2026. Vi fikk ikke gjennomslag for forslaget om en innstramming og presisering av kravet til tiltak for å fjerne urenheter før behandling. Sirk Norge mener fortsatt det må være et mål å fjerne urenheter lengst mulig opp i verdikjeden der avfallet oppstår, i tråd med avfallsforskriften.

Les vårt høringssvar på gjødselvareforskriften og gjødselbrukforskriften her

Hva skjer videre?

Sirk Norge er bekymret for at det nå innføres et strengere regelverk uten at det samtidig innføres helhetlige virkemidler som stimulerer markedet for biorest, biogjødsel og kompost, f.eks et omsetningskrav for resirkulert fosfor og andre stimulerende tiltak.

Det nye regelverket kan gjøre barrierene for etablering og drift av anlegg som behandler organisk avfall høyere. Kostnadene med avsetning av biogjødsel vil kunne bli vesentlig høyere og det vil gå ut over målet om økt biogassproduksjon og en sirkulær bioøkonomi, og kan gjøre det enda vanskeligere å nå målene og kravene i EUs sirkulære handlingsplan.

Samtidig er vi glade for at Enova gjennom sitt nye mandat nå støtter langt flere biogassprosjekter i Norge. Rekordhøye 550 millioner kroner til åtte prosjekter ble tildelt fra Enova i 2024. Om alle prosjektene realiseres, vil det kunne gi nesten 1,1 TWh i ny biogassproduksjon per år. Dette utgjør en potensiell økning av norsk produksjon på 61 prosent, opp fra dagens 0,7 TWh.

Sirk Norge har jobbet for nytt Enova-mandat i flere år, og leverte høringsinnspill til regjeringen våren 2024. Vi er glade for at dette nå er kommet på plass, sammen med nytt og forbedret gjødselregelverk.

Vi vil jobbe videre for at Bionova skal få et biogassprogram som stimulerer hele verdikjeden for både industrielle anlegg og gårdsanlegg. Sirk Norge og ti andre organisasjoner står bak dette forslaget i biogassplattformen, som ble presentert for politikerne på Arendalsuka i 2024.

Hvorfor er gjødselregelverket splittet i to forskrifter?

Det nye regelverket er delt i to forskrifter for å tydeliggjøre forskjellen mellom krav til produksjon og omsetning av gjødselvarer og krav til bruk av gjødsel. Oppdelingen gir et mer spesifikt og målrettet regelverk:

  1. Gjødselvareforskriften – regulerer hva som kan brukes som gjødsel, hvordan den skal produseres, og hvilke krav som gjelder for produktkvalitet og sikkerhet.
  2. Gjødselbrukforskriften – regulerer hvordan gjødsel skal brukes for å sikre effektiv utnyttelse av næringsstoffer og redusere forurensning.

Hensikt og formål med de nye forskriftene

  • Sikre matproduksjonen: Regelverket legger til rette for at bønder fortsatt kan bruke gjødsel på en måte som opprettholder god plantevekst.
  • Redusere miljøbelastning: Et sentralt mål er å begrense avrenning av næringsstoffer (som nitrogen og fosfor) til vassdrag og særlig Oslofjorden, som er hardt rammet av overgjødsling.
  • Fremme sirkulær bioøkonomi: Det legges større vekt på gjenbruk av organisk materiale og resirkulerte råvarer i gjødselproduksjonen.
  • Forutsigbarhet for landbruksnæringen: Nye krav innføres gradvis med overgangsperioder frem til 2027, slik at bønder kan tilpasse seg de nye reglene.

Hva er nytt i forhold til det gamle regelverket?

  • Strengere fosforgrenser: Fra 2027 innføres nye fosforgrenser på tvers av alle gjødselslag, med en gradvis innstramming frem til 2033.
  • Valgmulighet i gjødslingsmetoder: Bønder kan velge mellom faste fosforgrenser eller balansegjødsling, der mengden tilført og fjernet fosfor skal være lik eller lavere.
  • Nye spredefrister: Høstens spredefrist blir 15. september for mesteparten av landet, men i miljøsensitive områder som Jæren og Oslofjorden beholdes fristen på 1. september.
  • Nye krav til dokumentasjon:
    • Bønder må føre gjødseljournal fra 2026.
    • Jordprøver skal samles i et felles register.
  • Oppdaterte krav til gjødselproduksjon:
    • Tydeligere krav til hvilke råvarer som kan brukes.
    • Strengere regler for tungmetallinnhold i gjødsel.
    • Nye krav til innhold av fosfor og nitrogen i enkelte gjødselprodukter.
    • Krav til hygienisering og stabilisering av gjødselvarer.


Det nye gjødselregelverket balanserer behovet for matproduksjon med miljøhensyn. Regelverket gir bøndene større forutsigbarhet, samtidig som det bidrar til bedre vannkvalitet i sårbare områder som Oslofjorden. Oppdelingen i to forskrifter gjør det enklere å håndtere kravene til både gjødselproduksjon og bruk.

Kontakt oss

Jens Måge

Seniorrådgiver
Sirk Norge
Ansvar: Bioavfall, tekstiler, biologisk behandling
Telefon:  92292262

Relaterte artikler

Se flere nyheter