Gå til innhold
Sirk Norge Tilbake til sirknorge.no

Bil

Kilde: Statistisk sentralbyrå og Autoretur. Sist oppdatert: ikke oppgitt.

Om utviklingen

Mengden kasserte kjøretøy per innbygger økte betydelig i 2013. Økningen av vrakpanten fra 2000 kr til 3000 kr per kjøretøy er antagelig hovedforklaringen på dette hoppet. I perioden som fulgte og fram til 2020 har imidlertid nivået vært nær uendret. De seneste årene har mengdene gått ned med om lag 15 prosent. Det er uklart hva denne store nedgangen skyldes. Noe av reduksjonen skyldes at levetiden på bilparken har økt, noe som reflekteres ved økt gjennomsnittsalder på kasserte kjøretøy, men økningen er såpass liten at det ikke kan forklare hele fallet.

Avfallsmengden i Norge er betydelig høyere enn i EU og resten av Norden. Dette henger blant annet sammen med et høyere antall biler per innbygger, samt tyngre kjøretøy i den norske bilparken. Forskjellig praksis rundt rapportering og usikkerhet i datagrunnlaget i ulike land kan også være en forklarende faktor.

Hva inngår i tallene?

EU stiller krav til gjenvinning i direktivet om kasserte kjøretøy. Målene fastsatt av EU omfatter mindre person- og nyttekjøretøy, som personbiler, varebiler, små busser (under 6 meter), kombibiler, campingbiler, trehjulsmotorvogner og snøscootere. I statistikken fremstilt på denne siden inkluderes likevel kun person-, vare- og kombinertbiler med totalvekt på under 3,5 tonn. Dette fordi de øvrige kjøretøygruppene ikke er inkludert i dagens produsentansvarsordning og dermed blir det ikke rapportert systematisk på disse mengdene. Det foreligger derfor ikke fullstendig data for disse kjøretøygruppene.

Hva skjer i EU?

I juli 2023 foreslo EU-kommisjonen en forordning for sirkularitet for kjøretøy som skal erstatte det gjeldende direktivet om kasserte kjøretøy. Kommisjonen foreslår bl.a.:

• Klare instruksjoner om demontering og utskifting av deler fra produsenter

• Krav om minst 25 prosent gjenvunnet plast i nye biler

• Bedre sluttbehandling for å sikre bedre utnyttelse av ressurser i avfallet

Forslaget vurderes nå av Parlamentet og Rådet som skal vedta sine posisjoner før forhandlingene starter. Miljødirektoratet skriver på sine sider at et EU-vedtak ventes tidligst våren 2025. https://www.miljodirektoratet....