Praktisk informasjon
Sirkulærhubben, Øvre Vollgate 6, Oslo
kr. 4500,- eks mva. medlem
kr. 6000,- eks mva. ikke medlem
18.-19. oktober inviterer vi til seminar om virksomhetsstyring i Avfall Norges Sirkulærhub.
Blant temaene er Kostra og standardisering, anskaffelse av IT-løsninger og klimaregnskap og bærekraftsrapportering. Vi får også høre ReMidts erfaring med å lage en Min side-løsning for innbyggerne. Se full oversikt under Program-fanen.
I tillegg til faglig utbytte, er seminaret en god arena for erfaringsutveksling og nettverksbygging.
Annen praktisk info:
- Kurset finner sted i Øvre Vollgate 6 i 7. etasje
- Ved stor nok interesse vil det arrangeres felles middag på Sentralen etter første seminardag (minimum 10 pers).
- Overnatting må bestilles og betales av deltakeren selv. Det finnes flere hoteller i ulike prisklasser i umiddelbar nærhet til Nedre Vollgate 9. Noen alternativer er: Scandic Victoria, Thon Hotel Cecil, Park Inn by Radisson Oslo, First Hotell Millennium og K7 Hotel Oslo.
- Avfall Norge har en avtale med Park Inn by Radisson Oslo der man får 10% avslag i prisen. Instruksjoner rundt hvordan å booke til denne prisen finnes her: Hvordan booke Corporate Rate Avfall Norge 1
Påmeldingsfrist: tirsdag 10. oktober
Deltakerliste finnes her
Onsdag 18. oktober
12.00–13.00
Lunsj og mingling
13.00–13.10
Velkommen og innledning
13.10–13.50
Kostra og standardisering - Avfallstatistikk
Mona Eide Onstad i SSB deltar med et digitalt innlegg om Kostra og standardisering.
13.50–14.00
Pause
14.00–14.45
Jus og teknologi
Advokat Jan Sandtrø vil gå gjennom hvordan sikre en god prosess ved anskaffelse av it-løsninger og hvordan man sikrer seg som kunde, som hvilke kontrakter som kan benyttes, sentrale bestemmelser for å sikre gode løsninger og rett til eierskap til data, datasikkerhet, bruk av leverandører/underleverandører, alternative leveransemåter som sky eller on-prem, bruk av kunstig intelligens, forhold til leverandør og bytte av leverandør, informasjonssikkerhet og personvern mv.
14.45–15.00
Pause - diskusjon og mingling
15.00–15.30
Gjennom økt grad av effektivisering, automatisering og selvbetjening med tilgang på riktige data blir det bedre tjenester
Norkart jobber med å modernisere KOMTEK-porteføljen hvor automatisering og selvbetjening står sentralt. Her er god tilgang til, og deling av data, sentralt for å få ønsket effekt. Vi deler våre mål for KOMTEK og hva det kan gi av økt kundeverdi.
15.30–16.00
Ved deling av data får kundene bedre og mer effektive tjenester, til fordel for alle
Norconsult Digital har i flere år jobbet med å tilgjengeliggjøre fagdata fra ISY ProAktiv gjennom moderne grensesnitt.
Med fokus på rapporteringsverktøy og API-tjenester får kundene mulighet til å automatisere hverdagen, både for seg selv og innbyggerne.
18.00–21.00
Felles middag på Sentralen
Torsdag 19. oktober
09.00–09.45
Automatisering og økt kundeservice med ReMidts Min side-løsning
I tillegg til å ha økt kvaliteten og kundeservicen, har Min side vært en viktig del av jobben med å få automatisert og effektivisert arbeidsoppgavene hos ReMidt.
Løsningen ble etablert i forbindelse med utrulling av nye beholdere til alle husholdninger i 2021, men har i ettertid blitt en del av et samarbeid mellom flere renovasjonsselskaper, kalt ReIT. Min side er bygd på en integrasjonsplattform som syr sammen data fra flere systemer og kilder, og bygger funksjonalitet og tjenester på toppen av dette.
Hør blant annet om tjenester som bytte av beholdere, autorisasjon ved hjelp av Altinn og søknad om fritak fra renovasjonsordningen.
09.45–10.00
Pause
10.00–10.45
Hvordan kan data og integrasjoner forenkle virksomhetens bærekraftsarbeid?
- Introduksjon til regulatoriske føringer som krever strukturert bærekraftsdata og føringer for avfallsbransjen
- Hvordan en integrasjon mot regnskapssystemet kan gi virksomheten et forsprang innen klimaregnskap og bærekraftsrapportering
- Virksomhetsstyring og rapportering av bærekraftsdata til interessenter
- Bedriftseksempel på bruk av bærekraftsystemet Azets Sustainability
10.45–11.00
Pause
11.00–11.45
Effektivisering av fakturaflyt
Effektivisering av fakturaflyt ved hjelp av xledger med følgende temaer;
- Automatisering av fakturabehandling
- Fakturamottak
- Automatisk forslag til kontering
- Automatisk kontering basert på regler
11.45–12.00
Våre data vår eiendom
Roger innleder på en diskusjon. "Hvordan skal vi sikre tilgang til våre historiske og framtidige data?"
12.00–12.30
Lunsj
Mona Eide Onstad
Mona jobbar som førstekonsulent i SSB. Ansvarsområda inkluderar Avfall frå hushalda og Avfallshandtering. Av utdanning har Mona ein master i samfunnsøkonomi med fokus på klima og miljø.
Jan Sandtrø
Advokat Jan Sandtrø er en uavhengig advokat som bistår klienter innenfor krysningsfeltet mellom juss og teknologi. Han har lang erfaring og omfattende ekspertise innenfor personvern, GDPR, kontrakter for programvare og leveranser, rettigheter for teknologi, digital markedsføring mv. Jan Sandtrø har vært advokat og partner i en rekke advokatfirmaer, samt juridisk direktør i ett større teknologiselskap. Se mer på sandtro.no og https://www.linkedin.com/in/sandtro/.
Magnus Solberg
Frode Hølleland
Mariann Rosmo Eldegard
Mariann er leder for kundesenteret i ReMidt, et interkommunalt renovasjonsselskap som er eid av 17 kommuner i Trøndelag/Møre og Romsdal. Her har hun jobbet siden 2007, da hun startet som lærling i kontorfaget. De siste par årene har hun jobbet mye med å få effektivisert og automatisert flere av arbeidsoppgavene i ReMidt. For tiden tar hun studiet Ledelse og digitalisering ved Høgskolen i Innlandet.
Mats Lorentsen
Mats er leder for forretningsutvikling og bærekraft i Azets Advisory i Norge og bistår virksomheter over hele landet med forretningsutvikling og bærekraftstjenester. Han har solid erfaring som bedriftsrådgiver, prosjektøkonom og endringsleder, med spesialområder som risikostyring og internkontroll, strategi og utviklingsprosesser, bærekraftsrapportering, klimaregnskap, bærekraftige strategier, samt hvordan bruke innsikt til å skaffe seg konkurransefortrinn.
Henning Bjørshoel
Henning er Manager på tjenesteområdet ERP-system i BDO Digital. Han er systemkundeansvarlig for Xledger-kunder, leder og deltar i implementeringsprosjekter og har ansvar for å vedlikeholde og videreutvikling av Xledger-kunder. Henning har jobbet med Xledger og ulike andre ERP-system siden 2014 og opparbeidet seg bred erfaring i systemet samt han har jobbet med regnskap og rådgiving mot ulike bransjer.
Nøkkelkvalifikasjoner er å se sammenhengen mellom oppsett av økonomiløsning og effektiv bruk av løsningen av sluttbruker. Samt samhandling mellom systemer og rapportering formål. Han har også god erfaring innenfor prosjektledelse.