Forbruksmønsteret og alle deler av verdikjeden må under lupen for å redusere klimautslipp og oppnå en sirkulær økonomi. Hvordan skal vi egentlig måle dette, og hva betyr det i praksis for avfalls- og gjenvinningsbransjen?
Fredag 13. mai
08.30–08.35
Velkommen
08.35–08.50
Hva kan vi si om klima- og fotavtrykket fra forbruket vårt?
Det er utfordringer med å finne gode data på utslipp og miljøeffekter fra «forbruk». Virke har hatt SINTEF til å se på dette. Vi får en gjennomgang av rapporten.
08.50–09.05
EU-kommisjonens forslag for å gjøre bærekraftige produkter og tjenester til normen i Europa.
Som en del av EUs handlingsplan for sirkulærøkonomi presenterte EU-kommisjonen 30. mars en pakke med lovforslag som vil gjøre så godt som alle fysiske produkter i EU-markedet mer miljøvennlige, sirkulære og energieffektive gjennom hele livssyklusen. Tord Dale gir oss en innføring i forslagene. Dette omfatter blant annet EUs økodesign-direktiv med innføring av nye krav til dokumentasjon av produktegenskaper.
09.05–09.20
Hva gjør tekstilbransjen i møtet med nytt regelverk, nye forventinger fra politikere og forbrukere
Hva tenker en aktør i tekstilbransjen om de nye kravene som kommer fra EU, norske myndigheter og ikke minst kundene? Hva gjør de i praksis for å møte nye mål og krav?
09.20–09.30
Spørsmål og diskusjon
Nancy Strand
Nancy Strand er seniorrådgiver i Avfall Norge og jobber med flere fagområder. Hun er særlig engasjert i å styrke bransjens kompetanse gjennom forskning, utvikling og innovasjon, og ikke minst rekruttere nyutdannede gjennom REdu-programmet. Nancy representerer Avfall Norge i styret i ISWA, International Solid Waste Association. Hun er utdannet innen ressursforvaltning og økonomi og har jobbet med avfall, gjenvinning og miljøspørsmål i en årrekke.
Runar Wiksnes
Runar Wiksnes er utdannet ved Norges Handelshøyskole og har blant annet vært journalist og kundeansvarlig hos Geelmuyden Kise.
Tord Dale
Før han kom til Virke var han partner i klimakonsulent-selskapet Footprint, hvor han blant annet har jobbet i skjæringspunktet mellom forretningsutvikling, politikk og kommunikasjon. Tord har en master i strategi, innovasjon og ledelse, og erfaring med prosessledelse og bruk av verktøy som Design Thinking, Google Sprint og Lean-Startup.
Jan Thomas Hagen
Jan Thomas Hagen har bakgrunn fra blant annet Accenture og Redd Barna før han begynte som bærekraftsansvarlig hos Voice Norge i 2021. Han er utdannet ved Universitetet i Oslo og The London School of Economics and Political Science.