Publisert: 2. desember 2024
Undersøkelsen er gjennomført av svenske Cradlenet, et sirkulært nettverk som bistår organisasjoner og virksomheter i sirkulær omstilling.
Cradlenets rapport er den første omfattende undersøkelsen av hvordan nordiske selskaper jobber med å ta i bruk og integrere sirkulære praksiser i sine strategier og operasjoner. Studien gir innsikt i aktiviteter, motivasjoner og behov. Totalt ble 809 børsnoterte selskap spurt, og 35 prosent svarte.
Cradlenet har tidligere bare spurt svenske selskap om deres sirkulære satsing, denne gang er også børsnoterte selskap i Norge, Danmark og Finland inkludert. Sirk Norge er med og finansierer rapporten.
- Vi mener det er viktig å få kartlagt i hvilken grad nordiske bedrifter har sirkulære strategier, og hva som er drivkraften, sier Runar Bålsrud, administrerende direktør i Sirk Norge.
- 35 prosent er en respektabel svarprosent, men vi antar den vil bli enda høyere neste gang. Det er nok mange selskap som ikke har sirkulær omstilling på agendaen i det hele tatt, og med denne undersøkelsen blir de oppmerksomme på at dette er noe de mangler, og forhåpentlig blir det en vekker, sier Bålsrud.
FOMO-effekt
Rapporten viser at den viktigste drivkraften for sirkulære strategier er forretningsmuligheter. Men mange selskap føler seg fastlåst i en lineær forretningsmodell.
Flertallet forventer at konkurrentene vil utvikle betydelige sirkulære evner i løpet av de kommende årene. Hele 86 prosent av dem som svarte sier at de jobber med minst én sirkulær strategi til en viss grad, men bare halvparten av disse jobber med implementering.
Cradlenet oppsummerer i rapporten at analysen "viser et tydelig skifte mot bærekraftige praksiser som ikke bare adresserer miljøutfordringer, men også gir betydelige konkurransefordeler og økt lønnsomhet".
- Dette tyder på at nordisk næringsliv er i ferd med å ta innover seg at det i fremtiden ikke vil holde å jobbe etter lineære forretningsmodeller. "Fear of missing out" spiller nok inn her. First movers-fordelen er godt kjent, men det er fortsatt nærmest nybrottsarbeid å utvikle sirkulære modeller, da det er ressurskrevende, og innebærer risiko, sier Bålsrud.
Ifølge rapporten er det mest opplevde hinderet at kundene ikke stiller sirkulære krav. Samtidig er det bare 16 prosent av selskapene som selv stiller sirkulære krav i de fleste av sine innkjøp. I tillegg svarer ett av fem selskap at de kun stiller sirkulære innkjøpskrav når kunder eller myndigheter krever det.
- Vår jobb i Sirk Norge er å påvirke politisk slik at vi får regelverk og rammevilkår som setter fart i den sirkulære omstillingen i næringslivet, og gjør terskelen for å utvikle og teste mer sirkulære modeller lavere, sier Bålsrud.
Se hele rapporten under:
Relaterte artikler
Se flere nyheterPublisert: 2. desember 2024
AI-bruk i bransjen: - Det er enklere å komme i gang enn man tror
Publisert: 2. desember 2024