Nesten 100 anbefalinger for sirkulær omstilling

Ekspertgruppes rapport skal nå ut på høring. Sirk Norge inviterer medlemmer til innspillsmøte og diskusjon om anbefalingene.

Av: Sirk Norge | Publisert: 26. mai 2025

I slutten av mai 2025 presenterte den regjeringsutnevnte ekspertgruppen for sirkulære virkemidler rapporten "Ikke rett fram" med sine anbefalinger til virkemidler som kan gjøre Norge til et mer sirkulært samfunn.

Til sammen gir ekspertgruppen nesten hundre anbefalinger. EUs 7 prioriterte verdikjeder er vektlagt, som samtidig påpeker at “helt grunnleggende må det bli dyrere å kjøpe nytt, og enklere å reparere, gjenbruke og gjenvinne de ressursene vi allerede har”.

Ekspertgruppen har gjort flere avgrensninger av omfang og innhold. Blant annet har de sett bort fra inntekts- og kapitalbeskatning, og konsentrert seg om endringer i avgiftssystemet. De har ikke hatt tid til kvantitative analyser av samfunnsøkonomisk lønnsomhet, og har heller ikke foretatt en samlet vurdering eller sammenstilling av lønnsomheten ved det enkelte virkemiddel.

Les rapporten her og se sendingen fra pressekonferansen her

Sirk Norge var tilstede da rapporten ble overrakt klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen. Vår myndighetskontakt Elin Hansen stilte følgende spørsmål til ham:

“Ekspertgruppen har gitt mange anbefalinger om bruk av materialavgifter som supplerende virkemidler i verdikjedene. Kan vi forvente en dreining av politikk mot økt bruk av avgifter og øremerking av bruk av inntekter fra disse?”

"At vi bruker avgifter for å gjøre det sirkulære mer lønnsomt, mener jeg er riktig vei å gå. Den retningen har regjeringen allerede pekt ut at vi ønsker oss," svarte klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

"Så må vi finne en kombinasjon. Det handler ikke bare om å gjøre noe dyrere, det handler også om å gjøre noe annet billigere slik at vi får den omstillingen som vi ønsker oss. Vi er åpne for å vurdere nye avgifter, det er prinsipielt riktig."

Sirk Norge, Virke og Elektroforeningen er initiativtakere til et opprop til det sirkulære samfunnsoppdraget regjeringen nå jobber med å utforme, der vi ber om at ombruk og reparasjon gjøres konkurransedyktig, og at følgende tre verdikjeder prioriteres først: Byggevarer, elektronikk og møbler. Vi oppfordrer våre medlemmer til å signere på oppropet

Vil ha innspill fra medlemmene

Ekspertgruppens rapport vil om kort tid bli lagt ut på høring. Da blir det mulig å gi regjeringen innspill til de konkrete anbefalingene som er gitt.

Sirk Norge inviterer medlemmer til innspillsmøte og diskusjon om anbefalingene gjennom et webinar 11. juni, og et diskusjonsmøte 22. august. Sistnevnte er kun for medlemmer av Sirk Norge.

Ekspertgruppens leder, Brita Bye fra SSB, vil sammen med en representant for Klima- og miljødepartementet presentere anbefalingene i rapporten nærmere på Årskonferansen 2025, som arrangeres 23.-24. september.

Meld deg på webinaret og diskusjonsmøtet her:

Sirk Norges foreløpige analyse

Hovedrapporten fra utvalget er på 428 sider, mens kortversjonen er 32 sider. Selve anbefalingene er jevnt over formulert på et overordnet nivå. Anbefalingene rettes mot både myndighetene og næringslivets mange aktører, behandlingsmåter og verdikjeder. Hovedrapporten bør derfor leses som tillegg til kortversjonen, for å forstå anbefalingenes kontekst og bakgrunn.

- Rapporten oppsummerer langt på vei det som har vært vårt budskap lenge - nemlig at det trengs mange og kombinerte virkemidler for at sirkulær omstilling skal kunne bli konkurransedyktig, sier Elin Hansen, myndighetskontakt i Sirk Norge.

- Gjenvinningsbransjen håndterer mer enn 11 millioner tonn avfall hvert år, så kapasiteten er der, men løsningene blir ikke mer sirkulære uten mer villet politikk. Avfall- og gjenvinningsbransjen trenger derfor tydelige og forutsigbare spilleregler som skaper trygghet for investeringer og langsiktig verdiskaping.

Sirk Norge er positive til ekspertgruppens overordnede anbefalinger, som er at:

  • Hele spekteret av økonomiske, regulatoriske og informative virkemidler tas i bruk.
  • Subsidier brukes som et supplement til miljøavgifter eller kvoter, og for å påvirke aktørene i en bestemt retning ved å gjøre for eksempel miljøvennlige aktiviteter og teknologier rimeligere.
  • Direkte reguleringer som påbud og forbud brukes der det er vanskelig å innføre treffsikre økonomiske virkemidler, eller der det er helt nødvendig for å få implementert sirkulære teknologier og atferdsendringer.
  • Kombinasjoner av virkemidler benyttes når flere typer markedssvikt eller mål er til stede samtidig.
  • Virkemiddelapparatet må vektlegge forutsigbarhet og tilrettelegge for at næringslivet kan legge langsiktige strategier ved utvikling av nye sirkulære verdikjeder og industrielle symbioser.
  • EU/EØS-regelverk som er relevante for omstilling til sirkulær økonomi gjennomføres fortløpende og så raskt som mulig i Norge.

Etter første gjennomlesing fremhever Sirk Norge understående anbefalinger som særlig relevante for avfall- og gjenvinningsbransjens tjenester, direkte eller indirekte (sidetall viser til hovedrapport).

Ekspertgruppa anbefaler at:

  • Produsenter i større grad må bidra til avfallsforebygging, og at myndighetene derfor utreder hvordan dette kan sikres, bl.a.hvilke aktiviteter produsentene bør bidra til, hvilke produkttyper dette er mest aktuelt for, og hvordan ordningen bør forvaltes og finansieres, herunder om det kan inkluderes i de eksisterende ordningene for utvidet produsentansvar (s. 379)
  • Produsentansvarsordning for madrasser innføres i Norge (s. 279 og 297)
  • Det innføres en avgift på deponering av avfall (s. 376-379)
  • Myndighetene utarbeider veiledning eller forskrifter om når og hvordan ulike avfallsfraksjoner kan nyttiggjøres. Dette vil øke mengden avfall som blir forberedt til ombruk eller materialgjenvunnet og gi næringsaktører mer forutsigbarhet. (s. 368)
  • Det innføres forsterkede virkemidler som bidrar til økt utsortering av avfall. Dette kan både være å øke bruken av differensiering av avfallsgebyrer i kommunene som bidrar til avfallsreduksjon og økt materialgjenvinning og ombruk, og forsterkede informative virkemidler slik som økt informasjon om kildesortering både mot innbyggere og næringsliv. Dette kan for eksempel gjøres ved å understreke plikten til å informere i de utvidede produsentansvarsordningene. (s. 375)
  • Det innføres en særavgift på tekstiler. Avgiften bør omfatte klær, sko og husholdningstekstiler, og beregnes både ut fra vekt og antall. (s. 248-299)
  • Det etableres en nasjonal ressursoversikt over restprodukter og sidestrømmer fra bionæringene. (s. 349-350 og 170)
  • Det innføres et omsetningskrav for resirkulert fosfor i gjødselvarer overfor gjødselforhandlere for å fremme bruken av resirkulert fosfor på bekostning av primærfosfor utvunnet fra fosfatstein. (s. 350-351)
  • Det innføres en avgift på utslipp av fosfor og nitrogen i havbruket. Avgiften bør kombineres med tiltak rettet mot teknologiutvikling innen oppsamling og utnyttelse av fiskeslam. (s. 342-354)
  • For reparasjoner anbefales at direkte støtte gis som en reparasjonsordning, og ikke gjennom fritak for mva.Det foreslås en bransjefinansiert reparasjonsordning for elektronikk og hvitevarer finansiert gjennom gebyr ved salg av nye produkter. En tilsvarende reparasjonsordning for tekstiler, sko og reiseeffekter finansieres av myndighetene, gitt at det innføres en tekstilavgift. (s. s. 152 og 174-180)
  • Det innføres avgift på plastemballasje. Avgiften bør differensieres etter andelen materialgjenvunnet plast. (s. s. 198-222)
  • Myndighetene utvikler en strategi i samarbeid med næringen, som er i tråd med relevant EU-regelverk, med sikte på å øke ombruken av brukte og materialgjenvunnede byggevarer. Et konkret tiltak er at kommunene sammen med næringen får ansvar for etablering og drift av lager for ombrukte varer. (s. 315-316)
  • Offentlige anskaffelser setter krav til sirkulære løsninger i alle bygg- og anleggsprosjekter og at det utformes en gradvis opptrappingsplan for kravene. (s. 318-319)
  • Det innføres en særavgift på primære råstoff som sand, grus og pukk mv. Avgiften skal stimulere til økt materialgjenvinning og bruk av gjenvunnede materialer i bygg- og anleggsprosjekter. Den kombineres med en avgift på deponering av avfall. (s. 322-324)
  • Innmeldingsplikt for lett forurensede masser innføres for å unngå at slike masser havner på uregulerte massetipper eller brukes til utfyllingsformål. (s. 306, 327, 364, og 377)

Signér vårt opprop

Sirk Norge, Virke og Elektroforeningen er initiativtakere til et opprop til det sirkulære samfunnsoppdraget regjeringen nå jobber med å utforme, der vi ber om at ombruk og reparasjon gjøres konkurransedyktig, og at følgende tre verdikjeder prioriteres først: Byggevarer, elektronikk og møbler. Vi oppfordrer våre medlemmer til å signere på oppropet:

Kontakt oss

Elin Hansen

Myndighetskontakt
Sirk Norge
Ansvar: Næringspolitikk, rammebetingelser. Myndighetskontakt i Sirk Norge. Programansvarlig i sekretariatet for Avfallsforsk.
Telefon:  48234334

Kåre Fostervold

Direktør samfunnskontakt
Sirk Norge
Ansvar: Næringspolitikk, rammebetingelser
Telefon:  48168041

Relaterte artikler

Se flere nyheter