- Kjempehjelp for oss, god læring for studentene

CIVAC brukte tre REdu-studenter til å kartlegge bruk av gebyrordninger.

Av: Sirk Norge | Publisert: 28. november 2024

Denne artikkelen er skrevet av REdu-intern Sofie Bergset Janols, som var kommunikasjonskoordinator hos Sirk Norge sommeren 2024.

- Det som er artig med å ha studenter ansatt, er at man får noen som står på utsiden og ser på det vi jobber med. Når studentene kommer og ser det på en ny måte og påpeker ting man ikke hadde tenkt på selv, får vi noen aha-opplevelser.

Det sier Kim Mjønestrø, prosjektmedarbeider i CIVAC, en klynge i Midt-Norge som jobber med resirkulerte ressurser. CIVAC ble startet opp i 2020, og har nå 26 deltakerbedrifter og -institusjoner fra alle deler av verdikjeden for resirkulerte ressurser.

Gikk gjennom gebyrsystemene

Det var REdu-studentene Oda Krogseth Vikene, Pia Salminen og Magnus Gilje som fikk i oppdrag å gå gjennom gebyrsystemene til renovasjonsselskapene i Midt-Norge.

- Vi har brukt sommeren på å kartlegge de eksisterende gebyrsystemene som renovasjonsselskapene i Midt-Norge har, og skrive en rapport der vi evaluerer dem med tanke på effektivitet og miljøhensyn, forteller Gilje.

Han forklarer videre at det gjøres i lys av EU-direktivet som anbefaler at renovasjonsselskap implementerer pay as you throw-systemer. Mjønestrø legger til at dette mest sannsynlig blir et nasjonalt krav etter hvert.

- Vi er nødt å forberede oss på å ha differensiering på avfallsgebyret. Derfor ønsket vi at studentene skulle se på gebyrordningene og på hvilke tilbud og ordninger som finnes, sier Mjønestrø.

CIVAC har ansatt studentene på forespørsel fra SeSammen, et nettverk av ti kommunale og interkommunale renovasjonsselskaper i Midt-Norge, som CIVAC administrerer. SeSammen jobber med å drive fram løsninger sammen, slik som løsninger rundt avfallsgebyrer.

- Vi har ikke hatt REdu-studenter i CIVAC før, men flere enkeltselskaper i SeSammen har hatt det og har gode erfaringer. De foreslo derfor å benytte studenter til å ta denne innsamlingsoppgaven, og sammenlikne og sortere dataene, sier Mjønestrø.

CIVAC består av to ansatte: Mjønestrø og daglig leder Trond Norum.

- Da var det veldig fint å kunne hente inn ekstern arbeidskraft som kunne bruke sommeren på denne tidkrevende oppgaven, sier Mjønestrø.

– Det er en kjempehjelp for oss, samtidig som det er en god læring for studentene. De får et veldig godt innblikk i gebyrordningene, noe som også gir et veldig godt innblikk i hvordan renovasjonsselskapene jobber.

Har fått øynene opp for bransjen

- Det var mye mer omfattende enn jeg først trodde, sier Krogseth Vikene.

Hun tar en master i Innovasjon og bærekraftig samfunnsutvikling ved NTNU, og har også en bachelor i Europastudier med statsvitenskap. I utgangspunktet så hun ikke for seg en jobb innenfor bransjen, men er positivt overrasket:

- Jeg syns bransjen er mye mer spennende nå som jeg har fått kunnskap om den, og har fått en idé om hvordan jeg kan bruke min kompetanse der. Tidligere ville jeg kanskje ikke trodd at studiebakgrunnen min kunne passe til en jobb innenfor avfalls- og gjenvinningsbransjen.

Gilje er i gang med en integrert master i Samfunnsøkonomi ved NTNU. Han sier seg enig:

- Jeg hadde lyst til å jobbe med noe som har med miljø og økonomi å gjøre, men det hadde ikke slått meg at avfallsbransjen er en mulighet. Det virker mer åpenbart nå som jeg er inne i det og har fått større forståelse for bransjen.

Salminen har en bachelor i rettsvitenskap, og går nå masterstudiet Kunnskap, teknologi og samfunn (STS) ved NTNU. Salminen forteller at hun søkte på en god del sommerjobber og var åpen for det meste.

- Men jeg syns CIVAC har et interessant prosjekt, og søkte på dette og noen flere spesifikt. Det var kanskje ikke noe jeg siktet meg inn på, men jeg syns det har blitt mer interessant når vi har lært mer om det, konkluderer hun.

Toveis læring

Mjønestrø ble først ansatt i CIVAC i september 2023. Han har nylig selv fullført en mastergrad i Kunnskap, teknologi og samfunn ved NTNU, og har studentperspektiver på viktigheten av relevante internships ferskt i minne.

- Så dette var noe vi satset på med en gang jeg kom inn. Vi håper på å få til mer studentsamarbeid framover, med masteroppgaver og bacheloroppgaver også, kanskje.

Mjønestrø synes det er artig å kunne dele det han og kollegaen sitter på av kunnskap og kompetanse med studentene. Han understreker likevel at de lærer minst like mye av å sitte og høre på det studentene finner ut av.

Så langt har erfaringen med REdu-interns bydd på både læring og feiling, men Mjønestrø er godt fornøyd med studentene sine:

- Det er alltid fascinerende å jobbe med studenter. Og de gjør en god jobb.

- Vil dere ansette REdu-interns i 2025 også?

- Hvis vi har egnede oppgaver og det passer seg, vil vi selvfølgelig benytte oss av det. Vi har veldig gode erfaringer fra denne gangen.

Han syns CIVAC fikk mange gode søkere.

- REdu hjelper jo oss også. Vi har ikke de samme kanalene. I stedet for at vi skal sitte og bruke tiden på å jakte studenter og dra på karrieredager, var det veldig greit å bruke REdu.

Kontakt oss

Mads William Bertelsen

Prosjektådgiver
Sirk Norge
Ansvar: REdu, CLOCC
Telefon:  48854887

Relaterte artikler

Se flere nyheter