Se hvem som vant bransjeprisene 2023

Se hvilke som vant Innovasjonsprisen, Gründerprisen og Kommunikasjonsprisen.

Av: Stine Thorp | Publisert: 6. september 2023

Under Årskonferansens festmiddag onsdag 6. september ble Avfall Norges bransjepriser utdelt. De tre glade vinnerne tok imot prisene foran nærmere 800 feststemte bransjefolk. Se hvilke som stakk av med prisene, og les juryenes begrunnelser for valgene:

Vinner av Gründerprisen 2023:

Evyon

Evyon utvikler teknologi og verdikjede for maksimal utnyttelse av brukte elbil-batterier ved å gjenbruke dem til stasjonære bruksområder. Kasserte elbil-batterier blir brukt til å produsere høykvalitets energilagringssystemer. Selskapet har levert flere enn 20 piloter, har gjort avtaler med store aktører, og planlegger lansering av sitt første serieproduserte produkt ved utgangen av året.

Foto: Evyon

Juryens begrunnelse:

Det er svært viktig at det utvikles løsninger for den voksende mengden elbil-batterier som allerede er og vil bli satt på markedet. Med Evyons teknologi vil kasserte elbil-batterier få et lengre liv og dermed bli løftet til topps i avfallspyramiden før de blir sendt til materialgjenvinning. I tillegg er en fornybar fremtid avhengig av strøm for å kunne lade biler, ferger, busser og fly. Ved å benytte seg av brukte elbil-batterier til å lage bærekraftige energilagringssystemer bidrar Evyon til sirkulærøkonomi. I tillegg til å ha flere investorer i ryggen er dette også et selskap med store uttalte ambisjoner og mulighet til å nå langt i tiden fremover.

Mer info: Evyon.com

Vinner av Innovasjonsprisen 2023:

Nofir

Nofir vinner prisen for sin gjenbruksløsning for fiskenett, som samles inn og omgjøres til idrettsnett. Hittil har Nofir laget over 60 fotballnett, volleyballnett, håndballnett, tennisnett og containernett. De har også levert ballfangernett på over tusen kvadratmeter.

I teorien kan alle idrettsnett byttes ut med nett fra fiskeri- og havbruksnæringen. Omfanget vil avhenge av samarbeid med aktører i idretten og næringen. Nofir har som mål å ha levert 300 idrettsnett med en snittvekt på 50 kilo innen våren 2024.

Foto: Nofir

Juryens begrunnelse:

Nofir tar med dette prosjektet tak i et stort problem; plastavfall fra havbruks- og fiskerinæringen. De har matchet en nærings problem med en annens behov. Dette er et godt eksempel på at noens avfall er andres gull. Løsning krever ikke store endringer av produktet og ligger dermed helt i toppen av avfallspyramiden. Nofir kan vise til resultater og har etablert kontakt med aktører i begge sektorer. Både fiskerinæringen og idretten er storforbrukere av plastnett, så det er et stort potensial for videre vekst fremover.

Mer info: Nofir.no

Vinnere av Kommunikasjonsprisen 2023:

Elkjøp Nordic, Microsoft og Nord DDB

Elkjøp Nordic, Microsoft og Nord DDB vinner for kampanjen “Urban Miners”, som har som mål å få unge gamere til å levere inn gamle EE-produkter de har liggende hjemme. Gulroten er at man ved innlevering i en Elkjøp-butikk får minecoins som kan brukes i spillet Minecraft.

Kampanjen er utviklet av reklamebyrået Nord DDB og innebærer også et samarbeid med Microsoft, som eier Minecraft. Kampanjen består av filmer til tv, kino og digitale plattformer, influensersamarbeid, SoMe-innhold og Point of sale-aktiveringer.


Juryens begrunnelse:

Dette er en innovativ og nyskapende måte å kommunisere ut til forbruker at gammel elektronikk har en verdi og kan resirkuleres. Elkjøp og DDB har tenkt stort og brukt flere år på kampanjen, som er rullet ut i hele Norden. Den er kreativ, treffer målgruppen godt, og har allerede gitt gode resultater i form av en nesten 14 prosents økning av innlevert EE-avfall til butikkene.

Mer info: DDB.no