Svar til høring om endring i forurensningslovens §34 om differensiering av avfallsgebyrer

Avfall Norge viser til høringsforslaget om endring av forurensningsloven § 34 andre ledd, og Avfall Norge støtter foreslått endring.

Avfall Norge forventer imidlertid ikke at endringen vil være tilstrekkelig til å utløse ønsket forbedring av materialgjenvinning på nasjonalt nivå. Vi anbefaler derfor at endringen etterfølges av nærmere bestemmelser om differensiert gebyr, herunder hvordan kommunene skal bruke disse.

Nåværende forskriftsbestemmelse sier at kommunene bør fastsette differensierte gebyrer. Dette har ikke vært til hinder for å innrette kostnader forbundet med avfallssektoren slik at nasjonale materialgjenvinningsmål kan oppnås. Ordlyden har demonstrativt ikke vært virkningsfull nok til å oppnå nettopp dette hittil.

Vi anbefaler derfor at det fastsettes nærmere forskriftsbestemmelser om differensiert gebyr, og at slike bestemmelser i tillegg innrettes med følgende tilhørende mekanismer:

● Et administrativt forpliktende system med evaluering og koordinering mellom kommunene som muliggjør kost/nytte-basert styring av hvilke kommuner som kan/bør/skal fordele endringer seg i mellom, slik at man sikrer faktisk oppnåelse av nasjonale materialgjenvinningsmål.

● Entydige, detaljerte beskrivelser og anbefalinger for innretning av ulike former for differensierte gebyr basert på henholdsvis volum, frekvens, antall sekker, vekt, eller andre parametere, samt veiledning knyttet til prosess for innføring av disse. Beskrivelser og veiledninger bør rangere løsninger fra minimumsmodell til mest omfattende / beste praksis, basert på løpende dokumentert oppnådde resultater.

Avfall Norge er av den oppfatning at veiledningsmateriell til sistnevnte punkt er avgjørende for at innretning av forskriftsbestemmelser skal kunne utløse ønsket effekt. Avfall Norge foreslår at dette følger samme innretning som forholdet mellom forurensningsloven / avfallsforskriften og EUs industriutslippsdirektivs uavhengig vedlikeholdte BAT-register. Med andre ord: Forurensningslovens § 34 kan i prinsippet peke til en forpliktende nasjonal kilde av uavhengig publiserte beskrivelser av minstekrav og beste praksis for differensiering av avfallsgebyr, slik at valgt innretning kan bidra til standardisering. Et slikt system vil i så fall kreve administrativ rigging av et organ som gis ansvar for å forvalte kvalitetssikring og publisering av beskrivelser, typisk med representanter fra kommuner, relevante kunnskapsmiljøer og statlige myndigheter.

Med hilsen,

Kåre Fostervold

Direktør for samfunnskontakt