Endring av avfallsforskriften kap 17 om håndtering av mineralavfall

Sirk Norges innspill til Miljødirektoratet.

Sirk Norge er en bransjeforening for virksomheter som jobber med gjenvinning og sirkulærøkonomi. Våre 200 medlemmer kommer fra hele landet, og representerer både offentlig og privat sektor. Blant våre medlemmer er IKSer / kommuner, private gjenvinningsselskaper, returselskaper, tech-selskaper, utstyrsleverandører og rådgivere.

Sirk Norges medlemmer driver i liten grad sin virksomhet innen mineralindustrien. Unntaket er virksomhet innen vask og gjenvinning av "lett forurensede masser" (som evt også inkluderer inert avfall og ikke-forurenset jord) fra graving og sprenging, først og fremst fra bygg- og anleggssektoren.

Sirk Norge mener generelt det er nødvendig at definisjoner og virkeområder er entydig og lett tilgjengelig informasjon for lesere av nasjonale forskrifter, særskilt i de tilfeller hvor noen definisjoner tas inn i nasjonal forskrift, mens andre kun er tilgjengelig i direktiver som er lenket opp fra forskrifter (etter modell for lovdata.no). Dette medfører usikkerhet for lesere om hvorvidt innhold i direktiver skal anses som ikke bindende i den ordlyd de inneholder. Hvor går grensen mellom hva som skal være bokstavelig definisjon gjeldende i norsk rett, og intensjon om innhold i tilfeller hvor ordlyd kun er plassert i direktiv? Skal en tolke høringsbrevet så strengt at definisjoner som IKKE er gjengitt eksplisitt i nasjonale forskrifter IKKE skal være rettsgyldige deler av direktiver?

Det er i § 17 særlig viktig for Sirk Norge å sikre entydige definisjoner og retningslinjer for hva / når noe regnes som produkt, biprodukt (iht forurensningslovens § 27) eller avfall (som videre knyttes til opphørskriteriene for avfall, "End-of-waste").

For øvrig støtter Sirk Norge andre høringsinnspill om at det er nødvendig med forenkling av språk og samordning opp mot relevant standardisert terminologi for sirkulærøkonomi.

Når det gjelder krav om tillatelse for avfallsanlegg, er det viktig for Sirk Norge at avfallsanlegg med tillatelse fra samme forvaltningsnivå (det være seg Statsforvaltere, Miljødirektoratet eller andre) underlegges de samme vilkårene, og at det derfor er viktig å skape forutsigbarhet rundt periodisk revurdering av tillatelser. Ut over den enkelte virksomhets plikt til å søke om endring av tillatelsen, bør forvaltningen selv også kvalitetssikre at eldre tillatelser (der virksomheten selv ikke søkes om endringer) også kan oppdateres slik at alle virksomheter innenfor samme næringskode eller aktivitetstype faktisk underlegges likelydende vilkår. Ulik praksis, tolkning og revisjonstakt for tillatelser innen andre bransjer hvor størstedelen av Sirk Norges medlemmer opererer, tilsier at det er vanlig med stor variasjon i utslippstillatelsenes vilkår, skjønn og tolkninger mellom ulike Statsforvaltere. Slik praksis skaper urettferdige rammevilkår og kan i verste fall være konkurransevridende.

Det er ikke klart for Sirk Norge hvorvidt omfanget av krav til tillatelse for virksomheter som utøver gjenvinning av ikke-forurensede og/eller lett forurensede masser vil måtte endres som følge av foreslått endring av virkeområde i § 17-2. I noen tilfeller forventes at avfallsanlegg for mineralavfall (utvinningsavfall) vil kunne være andre virksomheter enn den som utøver utvinningen, og derfor er det viktig å sikre at aktiviteten avfallsbehandling underlegges sammenlignbare vilkår på tvers av næringskoder.

Viktigheten av tydelige regelverk, retningslinjer og utøvelse av myndighet på tvers av forvaltningsenheter er tidligere godt illustrert gjennom "Tverrsektorielt prosjekt om disponering av jord og stein som ikke er forurenset" fra 2021-22.

Planer for avfallshåndtering som skal saksbehandles av Statsforvaltere bør gjøres på en slik måte at det bygger opp under sirkulærøkonomiske prinsipper. I tillegg bør regimet utformes slik at det blir mest mulig effektivt, og at informasjon fra ansvarlig søker inneholder tilstrekkelig høy kvalitet. Erfaring med avfallsplaner / sluttrapporter i byggenæringen er at det er mye feil og slurv inne i bildet, ref en egen undersøkelse for byggavfall i byggesaker, utført av Multiconsult i 2023.

Regjeringen har på det førstnevnte punktet støttet utvikling av en nasjonal digital markedsplass for overskuddsmasser (Porfyr) gjennom et innovasjonspartnerskap mellom Bærum kommune og diverse underleverandører. Det er viktig for Sirk Norge og gjenvinningsbransjen å sikre at dagens markedssvikt for sekundære råvarer (dvs manglende kobling mellom tilbud og etterspørsel) blir systematisk redusert som barriere. Statlige myndigheter bør vurdere hvordan Statsforvalternes saksbehandling av avfallsplaner kan gjøres lettere gjennom krav til / retningslinjer for anvendelse av tilgjengelige digitale løsninger og felles nasjonal IT-infrastruktur knyttet til utnyttelse av sekundære råvarer. DiBK har på det andre punktet ansvar for å definere en felles IT-infrastruktur og tjenestekonsesjoner for digitale byggesaker (Fellestjenester BYGG). Det er tenkelig at noe tilsvarende etableres for saksbehandling, informasjonsflyt og forankring av forpliktende sirkulær håndtering av biprodukter og avfall innen mineralvirksomhet / avfallshåndtering.

Behovet for sømløs informasjonsutveksling om ressursutnyttelse (produkter, biprodukter og avfall) er økende som følge av kommende års utvidelse av virkeområde for bærekraftsdirektivet m.m. Sirk Norge er tilgjengelig for nærmere sparring på dette temaet, som er så stort at det ville vært en glimrende case å løse i et sirkulært samfunnsoppdrag, i stedet for gjennom en frittstående forskriftsendring.